Brukergruppe i Oslo

Her kan lokale brukergrupper legge inn informasjon om møtesteder, møtetider, kontaktpersoner osv.
Brukeravatar
Arne Remvik
Forumadministrator
Innlegg: 682
Registrert: 31.10.2003 23:59
Sted: Ålesund

Brukergruppe i Oslo

Legg innav Arne Remvik » 01.03.2006 23:24

Jeg har mottatt følgende melding fra Vidar Holum:

----------------------------------------------------------
Til Legacy-Norsk@mail.millenniacorp.com gruppa.
Hei
Vi har fått etablert en hyggelig Legacygruppe i Oslo som møtes en gang pr. mnd. i Ullevålsvn. 1. Anne Berit Nystad har gjort en flott jobb med å få
denne gruppen på skinnene.

Vi har en base på ca. 40 Legacybrukere og er fra 5 -10 pers på møtene våre.
Vi er nybegynnere er det noen som kunne tenke seg å komme å snakke litt med oss om disse 2 temaer, samt sette opp en veiviser over Legazys mangfoldige utskriftsmenyer for 2 standardutskrifter for person/familerapport-utskrift og "slektsbok"

Hei!
Her er vårens program for brukermøtene i Legacy slektsprogram
Sted: Dis Norges lokaler i Ullevålsveien 1. Tidspunkt: kl. 19.00 - 21.00


Onsdag 22. mars
Tema: Å legge inn kilder i programmet

Onsdag 19. april
Tema: Vi studerer ulike slektstavler som vi finner i programmet.

Velkommen!

Hilsen Vidar Holum

--------------------------------------------------------
Så langt meldingen fra Vidar.
Mvh
Arne R
---------------
TNG slektsdatabase: http://remvik.com/slekt/tng/

Brukeravatar
rufo
Innlegg: 35
Registrert: 28.01.2004 23:12
Sted: Indre Enfold
Kontakt:

Legacy-møte i Oslo

Legg innav rufo » 02.03.2006 16:46

Er det sånn å forstå at også andre enn de som bor i Oslo kan komme på disse møtene, Vidar?
Med vennlig hilsen
RuFo
im.rufo@rufo.im
DiS medlem:06281
Legacy Deluxe 8.0.0.524 Norsk +Win 8.1

holum
Innlegg: 18
Registrert: 20.01.2004 11:58
Sted: Oslo
Kontakt:

Trenger hjelp i en brukergruppe i Oslo.

Legg innav holum » 06.03.2006 18:10

Hei
Er du bosatt i Oslo eller Akershus er du selvfølgelig velkommen.
Tar jeg feil om du holder til i Østfold, må du gjerne komme en tur til oss hvis du ønsker tips om hvordan du starter en slik gruppe i Østfold.

Kontakt Kari som sikker hjelper deg i gang, hils fra meg.
DIS-Østfold E-postadresse: epost at of.disnorge.no
Postadresse: c/o Kari Nicolaisen, Fjellveien 31a, 1678 KRÅKERØY
Telefon: 69 34 30 58

Ønsket du derimot å bidra med en forklaring på hvordan man bruker kilderegisteret i Legacy er du også høyst velkommen.

Jeg har pt. ikke få svar fra noen som kunne tenke seg å snakke litt om legacy og kildebruk i programmet, men jeg håper fortsatt.

Hilsen Vidar
mail@holum.net
Vidar Holum
Medlem i Dis Oslo og Akershus
Start med kilderegistering i dag...
www.kroa.net

Aage Fjereide
Innlegg: 1
Registrert: 26.11.2007 17:06
Sted: Oslo

Legg innav Aage Fjereide » 26.11.2007 18:56

Hei.
Har brukt Family Tree Maker i ca 10 år, men har nå anskaffet/installert Legacy Norsk v. 6.
Lurer på om den tidligere nevnte brukergruppe i Oslo er aktiv?
aage

PetterStene
Innlegg: 106
Registrert: 10.01.2008 8:32

Legg innav PetterStene » 11.01.2008 20:23

Jeg lurer også på dette...
Ellers så kan jeg sikkert bistå med det lille jeg har tilegnet meg av kunnskap så langt.

Denne av Hoffern er et brilliant sted å starte.
http://www.legacynorsk.com/phpBB2/viewt ... ?p=570#570

Mvh
Petter

hoffern
Innlegg: 119
Registrert: 27.01.2004 10:41
Sted: Fetsund
Kontakt:

Legg innav hoffern » 13.01.2008 19:10

Etter hva jeg har hørt er den ikke aktiv nå.
Og så er det hyggelig at flere setter pris på det lille heftet jeg en gang laget.
Kanskje jeg lager en oppdatering snart?

DagH

Brukeravatar
Ingmar Seth
Innlegg: 589
Registrert: 01.12.2003 17:04
Sted: Søvik, Sunnmøre
Kontakt:

Legg innav Ingmar Seth » 13.01.2008 19:45

Jepp hoffern, gjer det, men vent gjerne til versjon 7 er her :lol:

Anbefaler dette heftet til alle som tar i bruk, eller bruker Legacy eg 8)

PetterStene
Innlegg: 106
Registrert: 10.01.2008 8:32

Legg innav PetterStene » 09.04.2008 21:38

Er det noen som er interessert i å være med å starte en lokal brukergruppe for Legacy i Oslo? Vi kan bruke Slektsforskernes hus i Lakkegata og kanskje sikte på å møtes en gang i måneden, og kanskje endog annenhver måned ?

Hva er det i så fall som folk ønsker å vite mer om, hvilke tema kan vi ta opp ?

Selv så bruker jeg Legacy først og fremst for lagring av informasjonen jeg har samlet gjennom mange år. Strukturen på hvordan ting kommer ut i rapportform behøver for meg ikke nødvendigvis å ha noe å si. Men jeg er veldig lydhør for måter å gjøre ting på med en gang, slik at et fremtidig sluttresultat blir best mulig, og ikke krever for mye etterarbeid.

Om vi kunne fått en liten kjerne på 5-10 så ville vi vært i gang ...

Mvh
Petter

PetterStene
Innlegg: 106
Registrert: 10.01.2008 8:32

Legg innav PetterStene » 06.05.2008 0:52

DIS Oslo/Akershus drar igang en Legacy brukergruppe.

Hei!
Vi har nå fått Petter Stene til å ta ansvar for en brukergruppe for Legacy-brukere i DIS-Oslo/Akershus.

Da mange ikke har oppdatert sin informasjon på http://www.disnorge.no/DISadmin
(logg deg inn med brukernavn og passord og sjekk dine opplysninger)
velger vi å sende denne første invitasjonen til alle medlemmene i DIS-Oslo/Akershus.
(Så får de som ikke bruker Legacy tilgi denne ene eposten).

Første møte blir
Torsdag 22. mai kl 1800 i Slektsforskernes Hus i Lakkegata 21.
For å finne veien: Veibeskrivelse

Ta gjerne med bærbar pc med din Legacy på.

Første møtet vil ikke ha tema, men mer en
kveld hvor det vil bli luftet ønsker og forventninger for en slik gruppe.

Ansvarlig for gruppen vil være Petter Stene, og styrets ansvarlig vil være Truls Nylen.

Vi håper vi greier å få til en levedyktig brukergruppe også for Legacy!

med vennlig hilsen
DIS-Oslo/Akershus
Laila N. Christiansen
Leder-


Mvh
Petter Stene

PetterStene
Innlegg: 106
Registrert: 10.01.2008 8:32

Legg innav PetterStene » 23.05.2008 9:35

Første møte ble avholdt i går, 22 mai klokken 18.00. Fjorten personer til stede. Vi tok en presentasjonsrunde, hvor vi fikk en føling med hva folk brukte Legacy til, hvilke utfordringer de hadde, og hvilke forventninger de hadde til tema i brukergruppen. Gode innspill, og mange artige historier fulgte. Videoen om hva som er nytt i Legacy 7 ble vist, og vi hadde deretter en demonstrasjon med påfølgende diskusjon om registrering av navn og kilder. Interessant å merke seg at de fleste hadde forskjellig praksis, men at vi til slutt kunne se et "minste felles multiplum" som nye brukere av programmet kunne adoptere. I tillegg hadde vi en rekke spørsmål som vi i fellesskap ikke kunne svare på, og disse poster man på Legacy sitt norske brukerforum. Avslutningsvis satt noen igjen og diskuterte hvordan man enklest kunne få laget en slektsbok med utgangspunkt i Legacy. Dette er et tema vi vil ta opp over sommeren, da flere var interessert i dette.

Alt i alt, så var dette en bra start. Vi hadde en løs agenda første gangen, og vil nok allerede på neste møte ha en fastere ramme, deriblant innleggelse av pauser. ;)

Takk til alle som møtte opp, og velkommen til neste møte som allerede er berammet til 19 Juni klokken 1800.

Mvh
Petter Stene

PetterStene
Innlegg: 106
Registrert: 10.01.2008 8:32

Legg innav PetterStene » 20.06.2008 10:29

Andre møte i Legacy brukergruppe i DIS Oslo/Akershus ble avholdt i SFH, Lakkegata, 19 juni. Ni personer stilte opp, hvorav to nye. Årsaken til lavt oppmøte kan skyldes at undertegnede ikke sendte ut mail om møtet med agenda i forkant. Det ble rett og slett beklageligvis avglemt.

Tema for dagens møte var Legacy 7, og nye funksjoner. Vi valgte oss SourceWriter eller KildeSkriver som det heter på norsk. Vi viste Legacy Video Training for den funksjonaliteten. Det var korte segmenter hvor vi tok pauser mellom hver, og diskuterte litt og viste ting på nytt der det var nødvendig. Vi viste også videoene om Sentralt kilderegister og Utklippsboken.

Vi tok runden og løste en del personers problemer.
- Installering av Legacy 7
- Noen hadde ikke norsk hjelpefil. Løste seg ved en reinstallering med rett install fil
- Noen ville ha familierapporter for alle ekteskap i filen, hvor header inneholdt begge ektefellenes navn og MRIN. Dette ble løst i Rapport oppsett. [ParNavn] i stedet for [FulltNavn]. Hjelpefilen er uvurdelig for å finne tags man kan bruke.
- Noen lurte på om MRIN ble gjenbrukt om man slettet ekteskap. Svaret er ja.
- Oppsett av backup i Legacy 7
- Problemer med bilder som mangler. Valg/Skreddersy/Filplassering/Test alle multimediastier. Lagde rapport, og gikk deretter gjennom de personene det gjaldt.

Vi bestemte at neste møte blir 3 torsdag i august, 21 august klokken 18.00. Temaet blir Kartplotter.

Mvh
Petter Stene

PetterStene
Innlegg: 106
Registrert: 10.01.2008 8:32

Legg innav PetterStene » 27.08.2008 7:52

Medlemsmøte i Legacy gruppa i DIS-Oslo/Akershus ble avholdt 21 august klokken 18.00 i SFH i Lakkegata. Åtte personer stilte, hvorav en ny.

Her er referatet:

Tema for dagen var Kartplotteren, og kort fortalt så er det en måte å plotte inn kart-koordinater på steder i Stedsregisteret. Dette gjør det mulig å se på et kart hvor en eller flere personer hadde hendelser. Konklusjonen etter demonstrasjonen var vel at kartene som Legacy bruker er for svake på Norge, spesielt på luftfoto-biten. I tillegg viser erfaringene at koordinater fra andre kart (yr.no, norgeibilder.no, statskart og veivesenets kart) kan være litt "off" når de konverteres til Legacy. Og dette med ulike typer kart, ulike typer notasjoner for koordinater, forskjellige måter å dele inn jordkloden på - summen av alt det gjør at dette trolig ikke er noe stor prioritet for de fleste slektsforskere, da den slektshistoriske gevinsten forløpig ikke veier opp for arbeidet med å få det registrert.

Vi løste også en del generelle problemer, og kom over et par nye. Ikke ulik vanlig slektsforskning altså. :) Et merkelig problem vi så hos et par, var noe med at et vindu allerede var åpent, og at Legacy avsluttet umiddelbart. Noen løsning kom vi ikke helt i mål på, så resten blir tatt på www.legacynorsk.com og det norske brukerforumet.

Neste møte er 18 september, og temaet er spennende: Bokproduksjon med utgangspunkt i data fra Legacy. Vi vil i forkant av det møtet også sende ut en melding til alle som har Legacy som slektsprogram i DIS Oslo/Akershus, da vi tror dette er et tema som vil interessere mange.

Mvh
Petter Stene

PetterStene
Innlegg: 106
Registrert: 10.01.2008 8:32

Legg innav PetterStene » 10.12.2008 17:54

Minner om at Legacy brukergruppe i DIS Oslo/Akershus fortsatt er operativ. Vi møtes for siste gang i 2008 torsdag 18 desember klokken 18.00 i Lakkegata 21 i DIS sine lokaler.

I 2009 vil vi ha møtedager tredje ONSDAG i hver måned, samme tid og sted. Vi ønsker alle hjertlig velkommen.

Om noen har spørsmål, send meg en PM eller Email.

Mvh
Petter Stene

Henning Andersen
Innlegg: 51
Registrert: 27.05.2008 14:42
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg innav Henning Andersen » 16.10.2009 0:18

Jeg vil bare nevne, siden det er nesten ett år siden siste innlegg; denne gruppa lever fortsatt! :) Velkommen!
Med vennlig hilsen
Henning Andersen
..........................
Han som sa: "Let og du skal finne" var neppe slektsforsker.
http://www.anetavle.net/#home

hoffern
Innlegg: 119
Registrert: 27.01.2004 10:41
Sted: Fetsund
Kontakt:

Legg innav hoffern » 20.10.2009 15:16

Og det betyr at det er møte i morgen, 21. oktober?
DagH


Gå tilbake til «Lokale brukergrupper»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest