Bakgrunnsbilde i Legacy Chart

Her diskuterer vi alle spørsmål om Legacy Charting
knerten
Innlegg: 61
Registrert: 28.05.2008 9:32
Sted: Mosby

Bakgrunnsbilde i Legacy Chart

Legg innav knerten » 04.03.2009 11:55

En dåre kan spørre ... ja, ja jeg gjør det likevel :shock:
Jeg eksperimenterer litt med å lage slektskart. Det fins jo utallige varianter og muligheter. Når jeg bruker f.eks. et landskapsbilde fra min egen database går det fint. Har også eksperimentert med å la en av stamfedrene/ mødre som bakgrunnsbilde på en etterkommertavle. Det har funket bra, men så fant jeg fram et lite (og flott)portrettbilde av sønn til en nevø og ville bruke det som bakgrunn til hans aner. Men da kom det opp en masse miniaryrportretter bak.?? har dette noe å gjøre med størrelsen på bildet? Det var et bilde jeg fikk i e-postformat ca 80 kb.
Dessuten- jeg var inne hos et trykkeri og leverte en minnepinne med ei pdf fil bare for å se på resultatet av et enkelt slektskart i A2 format. Da sa de at bildene måtte ha høy oppløsning helst 300 DPI for at resultatet skal bli bra. Men om dette gjelder de små portrettbildenene eller bakgrunnsbildet glemte jeg å spørre om?
Erling Sandø

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 05.03.2009 22:29

Det er nok fortsatt ingen spørsmål som er dumme, men noen kan være vanskelige å svare på. Altså finnes det vel bare dumme svar....

I alle fall skal jeg forsøke å gi deg et svar.
For at et bilde skal bli bra som bakgrunn, bør det muligens være størst mulig. Og høyest mulig oppløsning. Du fikk jo opplyst at det burde holde 300 DPI og det er nok et minimum for utskrifter på papir. Dette gjelder også personbilder.
Et lite bilde vil nødvendigvis bli grovkornet dersom det skal stekkes og dekke hele tavlen, uansett oppløsning.
Miniatyrbilder på for eksempel rundt 50 pixler vil nok ikke bli tilfredsstillende. Når du forhåndsviser en tavle, vil du jo samtidig få opplyst hvilken mål tavlen blir på.
Bilder kan du "strekke" ved å gå til menyraden under Appearance -> Background -> Display Options, hvor du kan velge hvordan bildet skal behandles i forhold til tavlens størrelse.

Håper dette var til litt hjelp.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

knerten
Innlegg: 61
Registrert: 28.05.2008 9:32
Sted: Mosby

Bakgrunnsbilde i Legacy Chart

Legg innav knerten » 05.03.2009 23:02

Hei Torgeir!
Takk for svaret. Det var nyttige opplysninger, ja. Jeg har ikke vært helt klar over viktigheten av størrelsen på bildet Jeg skjønne det jo bedre nå ettersom den tavlen jeg arbeider med blir på over 2 meter lang. Har forresten to dyktige fotografer i familien og skal ta en runde med dem. Igjen mange takk for råd og innspill. :)
mvh
Erling
Erling Sandø

knerten
Innlegg: 61
Registrert: 28.05.2008 9:32
Sted: Mosby

alder ved død

Legg innav knerten » 27.11.2009 14:33

Jeg har et problem med alderbestemmelsen under personinformasjon.
På høyre side bak opplysningene for fødsel, dåp osv. kommer riktig antall år etter hendelsen korrekt fram for den ene personen, men ikke for den andre. Der står det bare en 0. Korrekte data for begge forerldre er innført, men altså bare resultat for den ene. Det samme skjer når jeg åpner boksen for alder ved død. , men feltet for ekteskapets varighet stemmer.??
mvh
Erling
Erling Sandø


Gå tilbake til «Legacy Charting»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester