Feil ved endring av antall etterkommere

Her diskuterer vi alle spørsmål om Legacy Charting
Morten
Innlegg: 6
Registrert: 21.04.2011 10:27
Sted: Trondheim

Feil ved endring av antall etterkommere

Legg innav Morten » 21.04.2011 10:46

Har Legacy Deluxe v. 7.5.0.56.
Legacy fungerte godt på min gamle PC, men etter at jeg lastet ned programmet til min nye PC får jeg problemer når jeg skal printe ut/lagre en slektstavle.
Om jeg velger Hour Glass ser alt greit ut om jeg har seks ledd "Anc Gens" og to ledd "Des Gens".

Vil jeg ha flere etterkommere "Des Gens" og endrer fra to til tre etterkommere, låser programmet seg. Følgende melding dukker opp:
"LegacyCharting.exe - Ingen diskett.
Det er ingen diskett i stasjonen. Sett inn en diskett i stasjon\Device\Harddisk5\DR5
."
Må deretter tvinge maskinen til å avslutte programmet. Samme feil oppstår om jeg velger andre oppsett for utskrift, hvor jeg må endre etterkommere.

Har selvfølgelig lagt inn kundenummer i Legacy, og programmet virker som det skal på alle andre måter.

Vet noen om en enkel måte å rette opp denne feilen på eller er kanskje enkleste måte å installere alt på nytt?

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 21.04.2011 22:31

Dette har jeg vært borte i nylig og løsningen er enkel:
I Legacy (ikke Charting) går du til Valg -> Skreddersy -> Filplassering. Her må du sørge for at alle filstier er riktige, hvis ikke får du den feilmeldingen.

Håper det løser seg.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Olemann
Innlegg: 45
Registrert: 23.01.2007 8:58
Sted: Bede
Kontakt:

Legg innav Olemann » 22.04.2011 18:53

Har hatt en samtale med Torgeir, og etter hva jeg kan se, så bør du avinnstallere hele programmet, og renske opp i windowsregisteret , og legge inn Legacy på nytt fra original installasjonsfil. Da bør alle opplysningene som skal ligge i windows registeret bli riktige. Ett bra program for opprensking i windowsregisteret er gratisprogrammet Eusing Reg Cleaner, du finner det her: http://www.eusing.com/free_registry_cle ... leaner.htm
Trenger du hjelp til noe av dette, så kan jeg kontaktes på Skype, brukernavnet er olemon. :-)
Det fins alltid en utvei, sa musen, den lå i kattens mage. ;-)

Brukeravatar
Olemann
Innlegg: 45
Registrert: 23.01.2007 8:58
Sted: Bede
Kontakt:

Legg innav Olemann » 22.04.2011 23:11

Det er nok 64 bit versjonen av Windows som er problemet ja. Og da må du inn i registeret og gjøre noen endringer der, for å¨få det til å fungere. Hvis du ikke er veldig godt kjent med hvordan du gjør endringer i registeret, så anbefaler jeg å vente til Millenia kommer med en oppdatering som fikser dette. Mulig det er endret i den nyeste versjonen, som er v.7.5.0.75 Å endre i registeret er tilnærmet hjernekirurgi for Windows. En liten feil, og det hele stopper opp. En kan alltids berge seg med en systemgjenoppretting, hvis det går galt, men det er også en liten utfordring hvis du ikke er kjent med dette. :-)
Det fins alltid en utvei, sa musen, den lå i kattens mage. ;-)

Morten
Innlegg: 6
Registrert: 21.04.2011 10:27
Sted: Trondheim

Problemet ser ut til å være løst

Legg innav Morten » 23.04.2011 7:20

Tusen takk både til Torgeir Abrahamsen og Olemann for svar.
Har i tillegg til disse svarene fått noen private mail fra Torgeir og denne hjelpen satte meg på sporet som ga løsningen.
Det er nok overgangen til 64-bit Windows som gir problemer.
På nettstedet http://www.tamurajones.net/InstallingLegacyChartingDeluxeOnVista64Bits.xhtml
gis det innsikt i problemet.
Etter å ha variert søkeordene på nett fant jeg at Legacyprodusenten Millennia selv omtaler problemet på denne siden
http://www.legacyfamilytree.com/helpWindows7andVista.asp

Jeg kjører Windows 7 på min maskin og da er løsningen å gå inn i Kontrollpanel, Brukerkontoer, Endre innstillinger for brukerkontroll og så endre innstillingen til Aldri varsle.

Etter å ha gjort dette fungerer Legacy Charting som det skal.
Men så blir spørsmålet, hvor lurt er det å bruke PC'n med denne innstillingen. En løsning kan jo være at jeg ikke logger meg på som administrator på min egen maskin, men som vanlig bruker.

Samme det, nå virker Legacy Charting og jeg kan bruke påsken til noe mer fornuftig enn å gå på ski eller sitte ved Trondhjemsfjorden og sole meg.

Mvh
Morten
Sist redigert av Morten den 23.04.2011 11:05, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Olemann
Innlegg: 45
Registrert: 23.01.2007 8:58
Sted: Bede
Kontakt:

Legg innav Olemann » 23.04.2011 8:46

Se der ja, da er saken ordnet. Hva anbelanger det å være fornuftig, så synes jeg nå at det å beskue Trondheimsfjorden hørtes besnærende ut. :-) Når det gjelder sikkerheten, så tror jeg neppe det gjør noe om du ikke lar brukerkontokontrollen styre bruken av maskinen, men selv bruker sunn fornuft. Brukerkontokontrollen synes jeg passer best for paranoide amerikanere, ikke for fornuftige mennesker. Har du et bra antivirusprogram, og bruker Windowsbrannmuren, så skulle det rekke til vanlig bruk. Har brukt både Vista og Win 7 uten den plageånden, og har til dags dato ikke fått noen problemer av den grunn. Og jeg bruker internett mye, og er borti en god del programvare. Kos deg ved fjorden. :-)
Det fins alltid en utvei, sa musen, den lå i kattens mage. ;-)


Gå tilbake til «Legacy Charting»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester