Legacy Charting som pre-release

Her diskuterer vi alle spørsmål om Legacy Charting
Brukeravatar
Arne Remvik
Forumadministrator
Innlegg: 682
Registrert: 31.10.2003 23:59
Sted: Ålesund

Legacy Charting som pre-release

Legg innav Arne Remvik » 04.03.2008 21:49

Hjemmesiden for Legacy Charting:

http://www.legacycharting.com/index.htm
Mvh
Arne R
---------------
TNG slektsdatabase: http://remvik.com/slekt/tng/

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 05.03.2008 12:46

Hele natten gikk med til å prøve Legacy Charting! :D

Tror jeg har lastet ned og forsøkt omtrent alt som har vært mulig de siste årene, for å få nøyaktig den utskrift jeg ønsket meg. Hittil har det ikke vært mulig.

Så kommer Legacy Charting, som har klart å få med alle mine ønsker i et og samme program! :shock:

I fremtiden blir det jo mye penger spart, ved å slippe å kjøpe andre "hjelpeprogrammer". :lol:

Med denne nyheten, blir det spennende å se hva annet Millennia kan klare å komme med i Legacy Familytree 7!
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Oppdatering:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 07.03.2008 22:05

There is a new update available for Legacy Charting Pre-Release edition.

This update resolves:

- issues with FTM files
- PDFs - when the chart is greater than 200 inches, and you click on the PDF
export option, you'll now receive a message that PDFs cannot be created at
this size
- fixed the problem when a quotation mark, or other special characters, are
in the name of the file that is exported

To download the update, run Legacy Charting, click on the Tips & Updates
tab, and click on the update link in the upper left.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Pia Johansen
Innlegg: 28
Registrert: 22.11.2005 16:02
Sted: Kristiansand

Legg innav Pia Johansen » 08.03.2008 21:29

Hei Torgeir
Et spørsmål til deg, ser du også satt hele natten å utforsket programmet.

Jeg ble litt skuffet over endel funksjoner jeg ikke kunne finne løsning på.
Mulig jeg er så kravstor at ingen programmer vil være løsning for meg.

Selvfølgelig var det mye som var bra i Legacy Charting. Men endel ting fann jeg rett og slett ingen løsning på.

Kanskje du eller noen andre fann?
Feks dersom jeg ønsker å ha med fødselsdato og dødsdato og evt sted er det "bokser" å hake av for dette. Så langt er alt greit, men så oppstår problemet, endel personer er i tavlen min bare registrert med dåpsdato pga tidligere tider da fikk man ikke alltid oppgitt fødselsdato samme opplegget ved død. Tidligere ble bare begravelsesdatoen oppgitt og ikke dødsdatoen.

Dersom jeg haker av for ta med fødselsdato tar den ikke med de som bare har dåpsdato. og likens ved død haker av for ta med dødsdato og sted, men bare de som har innførsel for død får det, ikke de som bare er reg med begravelsesdato.

En løsning er selvfølgelig å velge Lifetime med feks 1783 - 1842.

Dersom jeg velger å legge inn både fødsel og dåpsdato boksene samt død og begravelsesboksene blir det vel mye informasjon på enkelte personer, for de blir da innført med begge deler. og når man i tillegg kanskje skal ha vielse så blir det "omtrent ikke plass til navnet"

Ellers veldig bra med mange tavle typer, muligheter for å sette inn egen bakgrunn m.m.

Men som sagt så var ikke dette programmet for meg, pr dagsdato pga av overforstående problem. Skulle ønske jeg kunne redigere hver enkelt person altså gå inn i hver enkelt aneboks og redigere.

Slik det er nå ser det ut for at jeg evt må lage en egen slektsfil i legacy /gedcom fil, hvor jeg setter inn dåpsdato under fødsel for de som ikke har egen fødselsdato.

Men føler dette er uaktuelt pr dagsdato pga av mange personer dette gjelder ved utskrift på feks 7 gen.

Får følge med videre å se om det kanskje er noen av de andre millenia programmene som kan være bedre for en kresen pike :)

Mvh
Pia

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 08.03.2008 23:15

Her var det mye på en gang. Skal prøve meg på et av spørsmålene:
"Dersom jeg haker av for ta med fødselsdato tar den ikke med de som bare har dåpsdato. og likens ved død haker av for ta med dødsdato og sted, men bare de som har innførsel for død får det, ikke de som bare er reg med begravelsesdato. "

Det skulle gå dersom jeg har forstått deg rett.
Feks. i Etterkommere (Descendants) ser du oppe på "menyraden" Apppearance -> Box Items Klikk der og du får opp et vindu "Select items to include". Her har du mulighet til å legge til eller ta bort de "felter" du ønsker. Det er mange muligheter til å variere og flere vil komme!! :D
Du har også mulighet til å endre plasseringen av de forskjellige "felter" ved å bruke de små "opp og ned-pilene".

Var det noe slikt du ønsket?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Pia Johansen
Innlegg: 28
Registrert: 22.11.2005 16:02
Sted: Kristiansand

Legg innav Pia Johansen » 08.03.2008 23:50

Ja det er her jeg har problemer.
Oppdaget dette den natten jeg utforsket dette, dersom jeg velger feks
Name,
birthday/location,
Marriage/location
death date/location

så henter den inn alle data fra legacyfilen (som jeg har valgt i dette tilfelle)

Det som skjer med noen personer i 4 generasjon er at de blir i forhåndsvisningen stående slik:
Name
marriage

her kommer ikke datoer for når de er (født) døpt med. disse personene er altså uten informasjon mens de andre anene som jeg har eksakt fødselsdato på kommer med riktig informasjon.

En løsning på problemet trodde jeg ville være å bruke også boksen
Chr.date/location.

Det som da skjer er at alle personer som er i anetavlen med både fødsel og dåpsdato, får begge disse innført på forhåndsvisningen samt at de som jeg bare har dåpsdato på får endelig en "fødsels"dato altså deres dåpsdato og sted.

Det var ikke vanskelig å finne disse mulighetene for å sette inn ønsket valg og rekkefølge, problemet er å kunne si til programmet: bruk fødselsdato der det er tilgjengelig, og er ikke fødselsdato tilgjengelig, bruk dåpsdato. Blir for mye med begge deler på mange personer bare for å kunne få med dato og sted for de som bare er innført med en av delene.

Er litt vanskelig å forklare, men håper at dere klarer å henge med på hva jeg mener:)

Dette kan selvfølgelig ha med hvordan vi registrerer vår informasjon i våre respektive familiefiler.

Har jeg eksakt fødselsdato for en person føres dette under fødsel samt har jeg også denne persons dåpsdato føres også den i neste rubrukk.

Men noen av de som er født på 1700 og begynnelsen av 1800 tallet har jeg eksakt dåpsdato på, men ingen fødselsdato fordi dette ikke er oppgitt i kirkeboken. Disse personer fører jeg inn kun med dåpsdato og lar rubrikken for fødseldato stå tom.

Ved utskrift av anetavler i Legacy er ikke dette noe problem for her velger Legacy automatisk å ta med dåpsdato dersom jeg ikke har fødselsdato. feks i anetavle står det f for født og de som bare har dåpsdato står det dp foran datoen.

Det samme gjelder ved død og begravelse d for død og b for begravet for de som bare er oppgitt med begravelsesdato.

Mvh
Pia

PS! Er mulig man kanskje kan sende en forespørsel om dette til Legacy Charting om en endring på dette, men er dessverre meget dårlig skodd når det gjelder engelsk, så her tør jeg ikke prøve meg på en forklaring til de på hva jeg savner av mulighet.

Vet ikke om noen av betatesterne kan gjøre en slik forespørsel dersom de leser dette?

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 09.03.2008 8:03

Pia Johansen skrev:Det som skjer med noen personer i 4 generasjon er at de blir i forhåndsvisningen stående slik:
Name
marriage

her kommer ikke datoer for når de er (født) døpt med. disse personene er altså uten informasjon mens de andre anene som jeg har eksakt fødselsdato på kommer med riktig informasjon.


Hei igjen Pia.
Akkurat dette får jeg ikke fram, antagelig fordi jeg ikke har noen personer som har eller mangler akkurat "dine" kriterier.

Kunne du lage en liten "skjermdump" av akkurat denne situasjonen og legge den ut her?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Pia Johansen
Innlegg: 28
Registrert: 22.11.2005 16:02
Sted: Kristiansand

Legg innav Pia Johansen » 09.03.2008 19:00

Hei igjen

Da har jeg laget noen bilder som viser mitt problem, klippene er hentet fra halvsirkel hvor jeg ønsker å ha med følgende kriterier:

Navn
født, sted
gift, sted
død, sted
Bilde

Her kan vi se at Gunner er kommet med all informasjon
mens hans kone Ane Marie bare får med dødsdato fordi hun ikke har en fødselsdato.

Så laget jeg en med følgende kriterier:

Navn
Født, sted
døpt, sted
gift, sted
død, sted
Bilde

Her kan vi se at nå kommer Ane Marie med både dåp og død
Men tilgjengjeld kommer hennes mann Gunner med både født, døpt, jeg anser hans dåp som overflødig informasjon da jeg har hans fødsesdato opplyst.

Problemet blir ennå tydeligere når en person feks bare har oppgitt dåpsdato og begravelsesdato, for kildene oppgir ikke dødsdato men den dagen personen ble gravlagt. og er følgelig bare registrert i Legacy uten fødselsdato og dødsdato, mens ektefellen har jeg all info på.

Da vil det se slik ut for han
Navn
Født, sted
dåp, sted
gift, sted
død, sted
begravelse, sted

mens ektefellen kanskje står ført slik

dåp, sted
begravelse, sted

Derfor skulle jeg gjerne hatt alternativet med velg født eller dåp når fødselsdato mangler.
Velg død evt begravelse dersom dødsdato mangler.

Får inntrykk av at jeg registrerer ting anderledes enn dere andre ? Setter dere begravelsesdatoen som dødsdato når vi er tilbake på 1700 tallet og dødsdato ikke oppgies ?

Noe av problemet ellimineres ved å velge følgende kriterier:

Navn
life span (display full dates)
gift
Bilde

Da velger Legacy Charting hans fødselsdato og hennes dåpsdato.
Men her får jeg ikke med sted.

Når jeg tidligere har skrevet slike tavler for hånd har jeg skrevet inn
Navn
Født eller dåpsdato, sted
gift, sted
død eller begravelsesdato, sted

Disse tavlene har vært svært populær fordi vi har folk over hele Norge, Sverige, Finnland m.m Folk synes det er ekstra spennende å se hvor personene kom fra - åja hun er født i Happaranda, Sverige og giftet seg i Talvik, Finnmark, og de begge døde på Voss altså kan vi ut av tavlen lese mye interessant informasjon bare ved å se datoer og sted. Dette er store veggtavler som blir beundret av både liten og stor, og folk synes de er så spennende.

Derfor vil jeg ha med dette i min "drømmetavle" som forhåpentligvis kan lages i det beste slektsprogrammet som finnes, nemlig Legacy. Et alternativ ville være mulighet for å redigere i hver enkelt boks, da kan man gå fysisk inn å redigere de personer det gjelder.

Men finner vi ikke løsning på dette, får jeg bare forsette å skrive for hånd, slik at jeg får med disse valgene.

Pia

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 09.03.2008 20:55

Dette var jo klare fakta og da får vi bare håpe at oversetterne som "lurer i bakgrunnen" her, kan formiddle disse ting til Millennia.

Har prøvd de samme varianter her, både i hel- og halvsirkel, samt 4 og 5 generasjoner. Valgte data kommer frem, men dersom jeg også vil ha med sted, kommer ikke alle valgte poster med fordi det ikke blir plass nok. Jeg bruker ofte fire-leddet stedsangivelse da jeg alltid har med "Norge". F.eks: Tveter, Skjeberg, Østfold, Norge.
Det er også forskjell om jeg velger "Date and Location" eller "Date // Location". Måtte også helt ned i bokstavstørrelse 5 for at alle skulle komme med dersom jeg skulle ha med sted, med dine tre valgte. Brukte jeg kun "Date only" kom det riktig frem, også med dine fem valgte.

Håper flere kan gjøre samme tester.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Pia Johansen
Innlegg: 28
Registrert: 22.11.2005 16:02
Sted: Kristiansand

Legg innav Pia Johansen » 09.03.2008 21:31

Ja vi får håpe det blir en løsning på problemet:)

Nå tok jeg bare et eks på problem i 4 generasjon. Bruker å teste ut med 7 generasjoner, for det er slike tavler jeg lager vanligvis.

Synes det er greit når jeg ikke har mer enn 2 hull, (ledige rubrikker) på 7 generasjoner.

Mvh
Pia


Gå tilbake til «Legacy Charting»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester