Wallpaper

Her diskuterer vi alle spørsmål om Legacy Charting
Kjell Johannessen
Innlegg: 41
Registrert: 05.02.2008 6:35

Wallpaper

Legg innav Kjell Johannessen » 30.03.2008 12:58

Jeg er en forholdsvis ny bruker av Legacy Delux.
Jeg kjøpte Legasy Charting Companion for å kunne skrive ut et kart over min familie.
Syntes det var greit å få til å vise kartet på maskinen, med det besto av 24 enkeltstående sider.
Jeg klippet å limte og fikk det kopiert til et ark på 2.1 meter.
Resultatet var jeg ikke fornøyet med.
Jeg vil tro at det er en måte å lage dette på et ark, kopiere det til en cd å få det trykket hos et hurtigtrykk.
Er det noen som kan hjelpe meg ?

Jeg har også lastet ned det nye programmet Legacy Charting uten å ha funnet skikkelig ut av det. Jeg går ut fra at dette programmet også kan brukes til " Wallpaper "
Klarte ikke å se om min famile var lagt inn.
Kan noen hjelpe med hvordan jeg går frem ?

Med vennlig hilsen
Kjell Johannessen

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Wallpaper

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 30.03.2008 13:33

Kjell Johannessen skrev:Jeg er en forholdsvis ny bruker av Legacy Delux.
Jeg kjøpte Legasy Charting Companion for å kunne skrive ut et kart over min familie.
Syntes det var greit å få til å vise kartet på maskinen, med det besto av 24 enkeltstående sider.
Jeg klippet å limte og fikk det kopiert til et ark på 2.1 meter.
Resultatet var jeg ikke fornøyet med.
Jeg vil tro at det er en måte å lage dette på et ark, kopiere det til en cd å få det trykket hos et hurtigtrykk.
Er det noen som kan hjelpe meg ?

Jeg har også lastet ned det nye programmet Legacy Charting uten å ha funnet skikkelig ut av det. Jeg går ut fra at dette programmet også kan brukes til " Wallpaper "
Klarte ikke å se om min famile var lagt inn.
Kan noen hjelpe med hvordan jeg går frem ?

Med vennlig hilsen
Kjell Johannessen


Den nye Legacy 7 Charting kan gjøre alt det det "gamle" Legacy Charting Companion kan gjøre, pluss en masse annet.
Har selv laget en tavle (anetavle) med 11 generasjoner som er på ca 90 x 24 tommer, ( ca 2,3 m x 0,6 m), lagret det som pdf-fil på en USB minnepinne og tok dette med til et trykkeri. Utskriften ble fantastisk!
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Kjell Johannessen
Innlegg: 41
Registrert: 05.02.2008 6:35

Legg innav Kjell Johannessen » 30.03.2008 15:56

Takk for svaret Torgeir.

Jeg sitter igjen med noen spørsmål :

1. Jeg har nå laget et kart med 13 generasjoner.
Hvordan kan jeg se dette før jeg bringer det til trykking ?

2. Nede på siden er det et vindu som sier "size 57,86 x 2162,19" dette
skulle bli ca. 55m langt. Det kan umulig være rett.
Er det bare til o glemme dette tallet ?

3. Hvordan lager du en pdf fil ?

Med vennlig hilsen
Kjell

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 30.03.2008 16:27

Dette tallet virker mystisk høyt, for å si det mildt.
Har du oppgradert til siste versjon? Dette er 7.0.077. Oppdatering gjøres kun fra funksjonen Tips & Updates.
Det er jo fortsatt en del bugs etter som dette er en public test. Nede på statuslinjen har du angivelse av antallet personer, antall sider og størrelsen på den totale utskriften. Så kommer det inn hvor mye opplysninger du tar med for hver person.

For å velge hvilket eksportformat du ønsker, se oppe på menylinjen der du finner fliken Publish. Klikk så på Export to file. Du får nå 6 valgmuligheter. PDF står øverst.
Mener dette med størrelse på utskrift har vært diskutert og at øverste grense nå er 200 tommer, eller ca 5 meter.
Har nå laget et etterkommer-kart. dette inneholder 1619 personer og får målene 1463 x 23 tommer og lar seg ikke eksportere da det overskrider de magiske 200 tommer. Hvorvidt denne grensen eventuelt blir utvidet, vet jeg ikke, men jeg vet det har vært livlig diskutert en mulighet for hele 60 fot. Denne diskusjonen fulgte jeg ikke med på da dette syntes helt urimelig...
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Kjell Johannessen
Innlegg: 41
Registrert: 05.02.2008 6:35

Legacy Charting

Legg innav Kjell Johannessen » 09.04.2008 22:03

Takk for svaret. Bekager sein tilbakemelding, men jeg har vært på reise.
Jeg har den siste oppdateringen, men klarte bare og få med 6 generasjoner i Legacy Charting.
Jeg ser at det er mange flere muligheter med Legscy Charting enn med Legacy Charting Companion. Håper planen til legacy er å utvide programmet til mere en 6 generasjoner.

Vet du noe mere om dette ?

Akkurat nå gikk jeg tilbake til Legacy Charting Companion og trykkte ut 17 generasjoner. Det ble ca. 3 x 1 meter,

Hilsen Kjell

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 09.04.2008 22:41

Hallo.
Jeg har ingen problemer med å få med 11 generasjoner i Legacy 7 Charting, "etterkommere". 1833 personer. Det er heller ikke noe problem å skrive ut. MEN!! :shock: Det blir eventuelt på 388 sider, da den "magiske" grensen på 200 tommer (foreløpig) ved eksport til fil blir "litt" overskredet. 1603 x 24 tommer!! :evil:

Jeg vet dessverre ikke hva som skjer med Legacy 7 og de som eventuelt bør og skal vite, holder jo helt tett. Derimot er jo Charting "untatt taushet".
Det er som sagt diskutert lengder på 60 fot, men hva som ble resultatet av den diskusjonen, vet jeg ikke. Mulig noen andre har fulgt med og kan fortelle. Dette gjelder jo Legacy Charting og er vel ikke belagt med noen taushet.
Noen av oversetterne som har hørt noe angående max lengde på eksport av "wallchart"?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

asmskjel
Innlegg: 5
Registrert: 10.04.2008 19:05
Sted: Brøttum

Legg innav asmskjel » 10.04.2008 19:10

Ser ut som versjonen kun er på engelsk foreløpig. Dette medfører at dato blir på engelsk eks. may, dec istedenfor mai og des, som jeg gjerne vil ha. Går det an å ta grep for å få til dette ?
mvh
Åsmund Skjeldnes

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 10.04.2008 19:45

Legacy 7 Charting vil komme i bl.annet norsk bokmål og ny-norsk. Det skal, etter det som har blitt sagt, skje samtidig som Legacy 7 slippes, da Charting blir en integrert del av Legacy.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
André Reitan
Moderator
Innlegg: 363
Registrert: 15.12.2003 18:01
Sted: Kolbotn, Akershus

Re: Wallpaper

Legg innav André Reitan » 17.06.2008 7:58

Torgeir Abrahamsen skrev:Har selv laget en tavle (anetavle) med 11 generasjoner som er på ca 90 x 24 tommer, ( ca 2,3 m x 0,6 m), lagret det som pdf-fil på en USB minnepinne og tok dette med til et trykkeri. Utskriften ble fantastisk!


Kan jeg spørre om hvor mye dette kostet? Har fått en pris på 1700 + mva for 3,6 x 0,3 m, og hadde håpet at det fantes billigere løsninger...
André Reitan

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 17.06.2008 8:08

Jeg betalte ca 100 euro hos et trykkeri i Almoradi, en landsby 20 km inn i landet ved Torrevieja.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Legg innav Ivar Tyrhaug » 17.06.2008 15:54

Jeg har hatt (kjøpt) Legacy Charting Companion, og har nå i tillegg Legacy Charting. Trodde også at de to programmene var like, men det er vel ikke tilfelle. tror det er flere muligheter innlagt i Companion. Man kan f.eks. få søsken av aner med på noen av ane-kartene, det er bare å sette hake på "inkl. siblings".

Gry
Innlegg: 5
Registrert: 21.02.2011 13:08

Re: Wallpaper

Legg innav Gry » 21.02.2011 13:14

Torgeir Abrahamsen skrev:Har selv laget en tavle (anetavle) med 11 generasjoner som er på ca 90 x 24 tommer, ( ca 2,3 m x 0,6 m), lagret det som pdf-fil på en USB minnepinne og tok dette med til et trykkeri. Utskriften ble fantastisk!


Hei!

Jeg er helt fersk på dette området med Legacy Charting. Har versjon 7.5. Jeg skal bestille ei anetavle på trykkeri, men de jeg lager blir på ca 200 x 20 tommer! Har da 11 generasjoner og 370 personer.

Ønsker tips til hvordan jeg får laget ei anetavle som ikke blir så stor men allikevel vil få et godt utseende.

Mvh
Gry Onarheim Dahlmo

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 21.02.2011 13:27

Hvilken utskrift (tavle) er det du bruker?
Litt vanskelig å tipse på så få opplysninger. Kan du komme med noen fler opplysninger?
Hvor mye opplysninger tar du med om hver person. Har du tatt med bilder, er alle bokser av samme størrelse osv. Dette har påvirkning på størrelsen av utskriften.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Gry
Innlegg: 5
Registrert: 21.02.2011 13:08

Legg innav Gry » 21.02.2011 13:39

Torgeir Abrahamsen skrev:Hvilken utskrift (tavle) er det du bruker?
Litt vanskelig å tipse på så få opplysninger. Kan du komme med noen fler opplysninger?
Hvor mye opplysninger tar du med om hver person. Har du tatt med bilder, er alle bokser av samme størrelse osv. Dette har påvirkning på størrelsen av utskriften.


Type Ancestor Upward. Ikke gjort noe med skrifttype og intet av bilder etc.
Tar ikke med søsken, tar med født, gift og død og stedene. Bare standard.
Vet ikke hvordan jeg endre dette heller..

Takk for raskt hjelp, Torgeir!

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 21.02.2011 14:15

Greit. Hmmm.... så langt. :-)

Når du har fått opp tavlen, har du flere valg. Du kan jo begynne med utseendet. Dette gjør du under Appearance -> Themes. Her må du prøve deg fram med forskjellige temaer. Tematype kan endre totalstørrelsen ganske mye.
Så har du Box Items, hvor du kan velge skriftstørrelse og type og hvilke opplysninger du ønsker med. Kan være med på å redusere eller øke størrelsen på selv tavlen. Hvis du tar med bilder automatisk, blir også tavlen større, men blir kanskje mer interessant. Tar du ikke med bilder automatisk, har du manuell mulighet under Insert. Bildene du eventuelt legger inn her, kan du plassere hvor du vil på tavlen og størrelsen kan du endre ved å "trekke" i bildet. Da endrer du ikke størrelsen på boksene, noe som kan være en fordel.
Prøv deg fram og gå innom de andre mulighetene bortover. Utseende på tavlen er jo en smaksak og her er det mange muligheter.

Så har du også en mulighet til å endre boksenes innbyrdes plassering. Dette kan man gjøre ved å velge hva og hvor mye du skal flytte på en gang, på den loddrette menyraden på venstre side. Hvor du setter musepekeren i selve diagrammet avgjør også hva som flyttes. Så muligheten til manuell "komprimering" er der. Bare å prøve seg fram.

Utseende på tavlen er jo en smaksak og her er det mange muligheter.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com


Gå tilbake til «Legacy Charting»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester