Markering direkte i kartet/kartreferanser

Spørsmål om kartfunksjonen og nytt stedsregister i Legacy
asmskjel
Innlegg: 5
Registrert: 10.04.2008 19:05
Sted: Brøttum

Markering direkte i kartet/kartreferanser

Legg innav asmskjel » 09.06.2008 18:12

Kunne ønske at det var mulighet -etter å ha zoomet seg inn- å plassere "nåla" nøyaktig der en ville på kartet f.eks. på en gård, og at koordinatene da falt på plass.
Det er mange ulike standarder for kartreferanser Hvordan finne de som matcher koordinatene i Legacy på en enklest mulig måte? Hvilke kartsider er best til dette?
mvh
Åsmund Skjeldnes

Brukeravatar
Arne Tjelle
Innlegg: 58
Registrert: 10.11.2003 22:41
Sted: Haugesund
Kontakt:

Re: Markering direkte i kartet/kartreferanser

Legg innav Arne Tjelle » 09.06.2008 19:25

asmskjel skrev:Kunne ønske at det var mulighet -etter å ha zoomet seg inn- å plassere "nåla" nøyaktig der en ville på kartet f.eks. på en gård, og at koordinatene da falt på plass.

Det er mulig. Zoom/panorer deg frem til riktig sted og høyreklikk i kartet. Her bruker jeg Gule Sider Kart til hjelp med å finne riktig sted. Her kan man søke på gårder og gamle kommunenavn, noe som er umulig med både Google og Virtual Earth.
asmskjel skrev:Det er mange ulike standarder for kartreferanser Hvordan finne de som matcher koordinatene i Legacy på en enklest mulig måte? Hvilke kartsider er best til dette?

Norgesglasset er bra, men det er komplisert å omregne til desimalkoordinater som brukes av Legacy.
Den første metoden er best.

Arne

asmskjel
Innlegg: 5
Registrert: 10.04.2008 19:05
Sted: Brøttum

Legg innav asmskjel » 09.06.2008 20:56

Takk det gikk greit når jeg forsto at jeg måtte være i redigeringsmodus :D
mvh

Åsmund Skjeldnes

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Legg innav Ivar Tyrhaug » 10.06.2008 13:20

:lol: Jeg prøvde nå denne kartfunksjonen. Det viser seg at jeg er født i Texas, midt i en national forest! Der ligger altså Kyrhaug, Edøy.
Ellers er det mye rett i de andre plottingene som gjelder steder der det har vært hendelser for meg.

Brukeravatar
Arne Tjelle
Innlegg: 58
Registrert: 10.11.2003 22:41
Sted: Haugesund
Kontakt:

Legg innav Arne Tjelle » 10.06.2008 22:46

Heller ikke Gule sider > Kart fant Kyrhaug, Edøy. Hvor i all verden er det? Jeg håper du har med fylke og land i stedsregisteret. Uten det er det liten sjanse for å få treff i Virtual Earth.

Arne

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 10.06.2008 23:23

www.norgeibilder.no fant gården, men man må jo vite både fylke og kommune.... :(
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Legg innav Ivar Tyrhaug » 11.06.2008 15:03

Nei, jeg ble heller ikke forundret over at Kyrhaug ikke ble funnet, men Edøy ble heller ikke funnet, derimot Hallarøy, Kuli og endel flere steder på Smøla som er mye mindre dukket opp.
Edøy var jo hovedsetet for Nord-Møre i middelalderen.
Men hvorfor havnet Kyrhaug, Edøy i Texas, tro?
Dette er ikke viktig, men hvordan få det bort?

Brukeravatar
Arne Tjelle
Innlegg: 58
Registrert: 10.11.2003 22:41
Sted: Haugesund
Kontakt:

Legg innav Arne Tjelle » 11.06.2008 20:50

Ivar Tyrhaug skrev:Men hvorfor havnet Kyrhaug, Edøy i Texas, tro?
Dette er ikke viktig, men hvordan få det bort?


Når jeg lagde et sted som heter "Kyrhaug, Edøy, Møre og Romsdal, Norge", havnet jeg i Averøy. Feil det også men vesentlig nærmere.

Jeg har funnet en brukbar metode for å korrigere et åpenbart feilplassert sted.
    Merk det stedet som har feil koordinater.
    Trykk Rediger
    Klipp ut den første stedsenheten (gård)
    Hvis den andre er et gammelt kommune/soknenavn, klipp ut det også og erstatt det med nåværende kommunenavn
    Lagre stedet
    Zoom/panorer deg fram til riktig sted og høyreklikk på stedet
    Rediger stedet igjen og lim tilbake de utklippede stedsenhetene

Bruk Gule Sider > Kart for å finne riktig sted. Her kan du søke på gards- og gamle kommune/soknenavn og få treff i de fleste tilfeller. Treffene vil stå med nytt kommunenavn. Glimrende hjelpemiddel! Der fant jeg heller ikke Kyrhaug, men derimot Tyrhaug på Edøya i Smøla kommune. Er dette en annen skrivemåte for gårdsnavnet?

Arne

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Markering direkte i kartet/kartreferanser

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 11.06.2008 22:02

Arne Tjelle skrev:
asmskjel skrev:Norgesglasset[/url] er bra, men det er komplisert å omregne til desimalkoordinater som brukes av Legacy.
Den første metoden er best.

Arne


Omregningen går automatisk, man må bare sette at transformeringsresultatet skal ut i 84 EU89-Geografisk.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Arne Tjelle
Innlegg: 58
Registrert: 10.11.2003 22:41
Sted: Haugesund
Kontakt:

Re: Markering direkte i kartet/kartreferanser

Legg innav Arne Tjelle » 11.06.2008 22:13

Torgeir Abrahamsen skrev:Omregningen går automatisk, man må bare sette at transformeringsresultatet skal ut i 84 EU89-Geografisk.


Kaller du det enkelt? Først må man velge riktig transformeringsresultat, deretter må man kopiere disse verdiene og lime dem inn i Legacy. De gangene jeg har testet dette, har det tatt mye tid, så jeg har sluttet helt. Mye enklere i Legacy/VirtualEarth/Gule Sider.

Arne

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 11.06.2008 22:43

Joda, enig i det at VE er det enkleste.
Men jeg skal på liv og død ha med gårder der slakta har bodd, kjøpt nye gårder og på det settet vandret rundt. Finner ikke disse gårdene på VE eller Gule sider, så jeg er bare nødt til å bruke denne metoden. De historiske kartene i Norgesglasset kan enkelte ganger også gi resultater der de "nye" kart ikke har med rette gårder eller at de ikke eksisterer lenger.
For eksempel bare det å finne kirker og kirkegårder på landsbygda, er jo nesten umulig i VE.
Da har jo jeg den fordelen at jeg er "statsansatt" og har relativt god tid. Skal ikke nekte for at jeg ønsker et mye bedre kartverk i VE.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Legg innav Ivar Tyrhaug » 12.06.2008 14:38

Til Arne: Ja, man kan vel si det. Kyrhaug har vekslet med Tyrhaug. Kyrhaug var navn på poststedet inntil ca 1980. Geografisk er Kyrhaug/Tyrhaug den nordøstlige halparten av øya Edøya. Edøya er nesten delt på midten av en val. Der er det sikkert ikke mer enn tusen år siden sjøen delte øya. Jeg vet ikke om det er spekulert i dette, men at det må ha vært to øyer da sjøen var ca 3-4 m. høyere.

Brukeravatar
Arne Tjelle
Innlegg: 58
Registrert: 10.11.2003 22:41
Sted: Haugesund
Kontakt:

Legg innav Arne Tjelle » 12.06.2008 19:00

Torgeir Abrahamsen skrev:Finner ikke disse gårdene på VE eller Gule sider, så jeg er bare nødt til å bruke denne metoden. De historiske kartene i Norgesglasset kan enkelte ganger også gi resultater der de "nye" kart ikke har med rette gårder eller at de ikke eksisterer lenger.


Jeg finner de fleste gårdene på Gule Sider. En må kanskje prøve flere rettskrivningsvarianter før en får treff. Tveit istf. Tvedt o.l. Norgesglasset kan kanskje være et bra supplement. Men det er uansett enklere å høyreklikke i VE-kartet enn å omregne koordinatene fra Norgesglasset.

Arne

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 12.06.2008 19:44

Greit, men hvordan skal jeg da få ut kartreferansene fra Gule Sider og over til VE?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Arne Tjelle
Innlegg: 58
Registrert: 10.11.2003 22:41
Sted: Haugesund
Kontakt:

Legg innav Arne Tjelle » 12.06.2008 22:33

Torgeir Abrahamsen skrev:Greit, men hvordan skal jeg da få ut kartreferansene fra Gule Sider og over til VE?

Det gjør du ikke, du høyreklikker samme stedet i Legacy/VE som du finner i Gule sider eller evt. Norgesglasset.

Arne


Gå tilbake til «Kartplotter/stedsregister»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester