Missing files - filer i legacy sees ikke i utforsker eller i backup

Alt vedr. Legacy 8.xx
Leif S
Innlegg: 113
Registrert: 28.02.2007 9:54
Sted: Ski

Missing files - filer i legacy sees ikke i utforsker eller i backup

Legg innav Leif S » 02.01.2018 11:43

Jeg har forsøkt å få hjelp fra Microsoft brukergrupper, men de ber om at jeg kontakter utvikler av programmet Legacy. Derfor henvender jeg meg til brukergruppen. Her er kopi av henvendelsen til Microsoft som beskriver problemet:

Legacy er et slektsprogram hvor alle data som standard legges i mappen c:\programfiler\legacy\data. Jeg har brukt programmet i over 15 år, men pt. ligger det bare data fra 2007 og frem til idag i nevnte mappe.

Jeg oppdaget nå i romjulen ved testing av en oppgradert versjon av backup programmet acronis at ingen av datasettene (39 stk a 8 filer) i nevnte mappe ble med i backupen - og det har de heller ikke vært de siste 10 årene!!!

Jeg har sjekket at avkryssing er korrekt mht. "vis skjulte filer" og ser at utforsker heller ikke finner de nevnte filene. Når jeg via legacy kan åpne alle 39 filene (datasettene) så eksisterer de jo et eller annet sted. Det bør ikke ha noen betydning at alle mapper under "programfiler/program files" er skrivebeskyttet og da nevnte mappe er standard for alle legacy brukere måtte jo alle andre ha samme feil.

Som gammel DOS-ekspert og programmerer/debugger så irriterer det meg veldig at jeg ikke finner filene. Jeg har selvsagt gjort totalt søk på hele datamaskinen som også var negativt.

I gamle dager kunne "crosslenked files" skape lignende problem, men jeg finner ikke at win 10 har noen manuell sjekkmulighet på noe slikt.

Jeg kan selvsagt åpne datasettene i legacy og lagre dem et annet sted (testet) og da finner både acronis og utforsker dem, men som nevnt jeg vil gjerne vite hva som skjer når filer forsvinner for det kan jo like godt hende med andre typer data.

Jeg har 2 pc-er (den ene en laptop som brukes i ferier og på reise) og jeg flytter over siste gjeldende datasett til denne da. Det gjør jeg ved å lagre på usb penn fra legacy og tilsvarende tilbake via usb penn når den stasjonære brukes igjen.

Jeg har som nevnt brukt legacy fortløpende i over 15 år på minst 3 pc-er dvs. kopiert over data når jeg kjøpe ny pc. Den siste pc-en er 4 år gammel og har hatt oppgradering fra win xp til win 10 for vel 2 år siden. Legacy har vært oppgradert fra versjon 4 til 5,6,7,8 i løpet av de siste 10 år.

Jeg ser av de 39 nevnte datasett at problemet med disse missing files har vart i minst 10 år så det har neppe noe med nyere versjoner av legacy å gjøre.

Da mine gamle maskinvare programmer ikke kan brukes på win 10 og min C: disk som er en SSD, klarer jeg ikke selv å finne de missing files, men håper på hjelp her - enten til å finne et egnet program for søk eller oppretting av feilen.


Jeg bruker fortsatt Legacy versjon 8.0.0.604, men som nevnt så har problemet med missing files minst eksistert fra versjon 4 og oppover.

Jeg vedlegger "kopi av Generell informason for Legacy", kopi av "Utforsker" (hvor dataene fra 2014 ble kopiert fra en usb-penn i sin tid og altså ikke lagret fra Legacy). Videre sakens kjerne, nemlig oversikten av datasett i Legacy som er missing, altså "Liste over filer som er funnet". Kun de filene som IKKE ligger i c:\programfiler\legacy\data sees i utforsker.

Jeg er også blitt anmodet om fra Microsoft å finne ut om andre Legacybrukere har samme problem og håper på svar også på dette.

Jeg er som det fremgår klar over at jeg kan omgå problemet med å bruken en annen mappe enn standard, men vil gjerne finne ut hva som er kilden/årsaken til problemet. Kanskje må dette videresendes til Legacy sentralt.

Som nevnt tok det meg minst 10 år før jeg så at filer var missing og kanskje mange andre ikke er klar over at de har samme problem.
Vedlegg
missing.jpg
missing.jpg (91.64 kiB) Vist 13688 ganger
utforsker.jpg
utforsker.jpg (116.15 kiB) Vist 13688 ganger
legacy8.jpg
legacy8.jpg (111.73 kiB) Vist 13688 ganger
Leif Salicath Legacy Familytree Deluxe 8.0.0.566 Norsk +Win 10 pro.

Leif S
Innlegg: 113
Registrert: 28.02.2007 9:54
Sted: Ski

Re: Missing files - filer i legacy sees ikke i utforsker eller i backup

Legg innav Leif S » 02.01.2018 22:41

Legger for ordens skyld til at jeg har brukt feil bilde i start-innlegget. Her er det riktige bildet.
Vedlegg
legacydata.jpg
legacydata.jpg (113.65 kiB) Vist 13676 ganger
Leif Salicath Legacy Familytree Deluxe 8.0.0.566 Norsk +Win 10 pro.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Missing files - filer i legacy sees ikke i utforsker eller i backup

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 03.01.2018 11:05

Jeg er ikke sikker på når filene ble plassert på denne adressen:
Hos meg ser det slik ut: C:\Users\Torgeir\Documents\Legacy Family Tree
Har du sett på denne lokaliseringen?
Vedlegg
filplassering.JPG
filplassering.JPG (29.2 kiB) Vist 13670 ganger
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Leif S
Innlegg: 113
Registrert: 28.02.2007 9:54
Sted: Ski

Re: Missing files - filer i legacy sees ikke i utforsker eller i backup

Legg innav Leif S » 03.01.2018 11:43

Hei Torgeir.

Jeg har også noen datasett / filer fra legacy i tilsvarende adresse og de er nok der fordi jeg noen ganger har lagret dem slik (som det fremgår av det bildet jeg feilaktig la inn i første post).

Problemet består imidlertid fordi de filene som Legacy finner lagret i C:\programfiler\legacy\data ikke sees via Utforsker eller acronis. Dette gjelder som det fremgår av det Legacy finner hele 16 datasett (.fdb ++) og det altså disse 16 som er missing.

Som jeg nevner går det greit å endre lokalisering og da funker det selvsagt(!) i utforsker osv., men jeg vil gjerne vite hva som er galt og om andre har vært borte i samme problem. Har du forsøkt å gå inn på "Åpne fil" og "Få Legacy til å lage en liste over filer å velge fra" og på neste bilde krysse av på "Søk også etter filer i Windows systemmapper..." og "Oppdater listen" ?
Leif Salicath Legacy Familytree Deluxe 8.0.0.566 Norsk +Win 10 pro.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Missing files - filer i legacy sees ikke i utforsker eller i backup

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 03.01.2018 12:23

Kan dessverre ikke hjelpe deg mer. Jeg har tre maskiner, alle med Windows 10 og med seneste versjon av Legacy, 9.0.0.198 og det er samme "malplassering" som jeg ikke liker.
I tillegg er det jo samme plassering som du har på C:\Programfiler (x86) Legacy9
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Leif S
Innlegg: 113
Registrert: 28.02.2007 9:54
Sted: Ski

Re: Missing files - filer i legacy sees ikke i utforsker eller i backup

Legg innav Leif S » 03.01.2018 13:34

Hei igjen.
Du kunne kanskje lagre en fil på C:\programfiler\legacy\data for å teste om du ser den i utforsker (NB. Lagre fra Legacy - ikke kopiere)?
Leif Salicath Legacy Familytree Deluxe 8.0.0.566 Norsk +Win 10 pro.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Missing files - filer i legacy sees ikke i utforsker eller i backup

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 03.01.2018 15:00

Opprettet NY MAPPE: C:\Programfiler\Legacy. Du får se hva du finner ut av dette.

I denne mappen KOPIERTE jeg inn en fil: utf_test.ftb Denne filen er synlig i utforskere.

Deretter:
Fra Legacy: Eksporter til ny Legacy familiefil Her lagret jeg en fil med dette navn: 2utf_test.ftb Filen blir IKKE synlig i utforsker.

Bruker filbehandler XYplorer 18.60 og foretar et søk på C-disk etter 2utf*.*
[b]RESULTAT FUNNET
: Users\Torgeir\AppData\Local\VirtualStore\Program Files\Legacy
og er synlige i filbehandlere

2utf_test.ftb
2utf_test.h1
2utf_test.h2
2utf_test.~hdb.hdb
filsøk.JPG
filsøk.JPG (68.64 kiB) Vist 13660 ganger
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Leif S
Innlegg: 113
Registrert: 28.02.2007 9:54
Sted: Ski

Re: Missing files - filer i legacy sees ikke i utforsker eller i backup

Legg innav Leif S » 03.01.2018 15:22

Hei Torgeir - og takk.

Det er noe her som kanskje kan hjelpe, men det er litt rart synes jeg at den mappen du oppretter kommer under Users. Det kan ha noe med at C:\programfiler\legacy eller C:\programfiler\legacy\data ikke skal kunne skrives til normalt pga. skrivesperre.

Jeg håper en annen som bruker legacy HAR INNSTALLERT C:\programfiler\legacy\data ved innstallering eller oppgradering av programmet for det er kanskje slik at kun Legacy klarer å skrive til mappen. Hvis du forsøker så blir det til en Virtual Store og det er jo absolutt noe helt annet. Allikevel er det interessant at utforsker ikke klarer å finne ting i VirtualStore. Det kan være et nyttig spor videre.

Det er noe som heter Legacy virtual user's group. Det kjenner jeg ikke noe til, men fant det via spørsmålstegnet i kommandolinjen i win10. Jeg innbiller meg at dette er en slags lokal VPN. Er det dette du bruker og at dette forklarer hvorfor din opprettede mappe fikk den plasseringen?
Leif Salicath Legacy Familytree Deluxe 8.0.0.566 Norsk +Win 10 pro.


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester