Hurtigtaster - vil beholde orginale

Alt vedr. Legacy 8.xx
royviggo
Innlegg: 12
Registrert: 30.01.2013 14:09
Sted: Hokksund

Hurtigtaster - vil beholde orginale

Legg innav royviggo » 30.11.2013 17:14

Hei! Hurtigtastene er blitt endret i den norske versjonen av Legacy 8, og dette er et meget dårlig valg. Når jeg nå skal søke, får jeg i stedet opp Flagging. Er det noen måte å bruke de gode gamle hurtigtastene selv om jeg bruker norsk versjon?

Brukeravatar
Arne Remvik
Forumadministrator
Innlegg: 682
Registrert: 31.10.2003 23:59
Sted: Ålesund

Legg innav Arne Remvik » 01.12.2013 1:24

Hurtigtastene er en del av språkfilen for Legacy, og det er en stor jobb å holde dem oppdatert. En del kan nok endres, du kan lese mer på lenken nedenfor om hva som ønskes av den som vedlikeholder språkfilen.
http://www.legacynorsk.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1326

Det går dessverre ikke å bruke hurtigtastene slik de var i forrige versjon, men med innspill fra brukerne kan vi få dem bedre.
Mvh
Arne R
---------------
TNG slektsdatabase: http://remvik.com/slekt/tng/

royviggo
Innlegg: 12
Registrert: 30.01.2013 14:09
Sted: Hokksund

Hurtigtastene som er standard i Windows

Legg innav royviggo » 02.12.2013 19:23

Jeg burde nok vært mer spesifikk i mitt spørsmål :-) Jeg tenkte på hurtigtastene som er "standard" i Windows. F.eks. bruker man i de aller fleste program Ctrl+F for å søke, Ctrl+O for å åpne fil, Ctrl+S for å lagre, Ctrl+C for å kopiere, Ctrl+V for å lime inn osv. Jeg tenkte ikke på hurtigtastene for menyvalg og knapper, som brukes sammen med Alt-tasten.

Dette har altså blitt endret i 8.0, så nå gir tastekombinasjonen Ctrl+F avansert flagging i den norske versjonen, mens i engelsk språk, i 7.5 og i andre Windows-programmer får man frem søkedialogen. Dette er meget uheldig ettersom alle har de tastekombinasjonen i fingrene, både etter å ha brukt Windows generelt, og den gamle versjonen av Legacy.

Jeg mener dette kan karakteriseres som en feil og bør rettes til å være de samme som med engelsk språk.

I tillegg er de endrede hurtigtastene ikke dokumentert heller... men ikke tenk på det - få tilbake de gamle tastekombinasjonene!

Brukeravatar
Arne Remvik
Forumadministrator
Innlegg: 682
Registrert: 31.10.2003 23:59
Sted: Ålesund

Legg innav Arne Remvik » 02.12.2013 21:29

Jeg ser hva du mener, men jeg vet ikke hvordan disse hurtigtastene defineres!
Jeg prøver å finne ut av det og har søkt hjelp hos de andre oversetterne. Forhåpentligvis kommer noen opp med løsningen.
Mvh

Arne R

---------------

TNG slektsdatabase: http://remvik.com/slekt/tng/

Brukeravatar
Arne Remvik
Forumadministrator
Innlegg: 682
Registrert: 31.10.2003 23:59
Sted: Ålesund

Legg innav Arne Remvik » 02.12.2013 23:12

Jeg har med litt hjelp funnet ut at dette ligger i språkfilen, og jeg har bedt om at den blir endret slik disse hurtigtastene var i versjon 7.5.
Mvh

Arne R

---------------

TNG slektsdatabase: http://remvik.com/slekt/tng/

royviggo
Innlegg: 12
Registrert: 30.01.2013 14:09
Sted: Hokksund

Legg innav royviggo » 03.12.2013 11:21

Arne Remvik skrev:Jeg har med litt hjelp funnet ut at dette ligger i språkfilen, og jeg har bedt om at den blir endret slik disse hurtigtastene var i versjon 7.5.


Strålende! Takk for rask avklaring :D

LailaNoC
Innlegg: 33
Registrert: 26.11.2013 21:05

Legg innav LailaNoC » 04.12.2013 19:19

Takk for at du tok opp dette, royviggo!

royviggo
Innlegg: 12
Registrert: 30.01.2013 14:09
Sted: Hokksund

Legg innav royviggo » 07.01.2014 22:47

Hmm, nå fungerer ikke Ctrl+F hverken i engelsk eller norsk språk! Jeg ser også at den har blitt fjernet fra oversikten i hjelpefilen. Den har nå blitt erstattet med tasten F, altså uten noen "hjelpetaster". Tasten G betyr Gå til.

Både Ctrl+F og Ctrl+G er "standard" i Windows-programmer, så jeg hadde foretrukket at de også fungerte, men får trøste meg med at det er samme hovedtaster som brukes...

nisse79
Innlegg: 33
Registrert: 09.12.2004 13:11
Sted: Västra Frölunda, Sverige

Legg innav nisse79 » 09.01.2014 19:23

Jeg ser att det refereres til den debatten jeg startet i 2010. Jeg har lastet ned og så vidt begynt å teste litt idag og er skuffet. En skulle tro att Millennia og de norske oversetterne skulle ta dette med hurtigtaster seriøst, men det ser ikke slik ut.

I Legacy 7.5 kunne man veksle mellom skjermbildene. Alt m for Familie, Alt I for Indeks osv. Nå er Alt I blitt Internet, Alt m går ikke til noe. Jeg forstår att det kan bli flere overraskelser, men det hjelper vel lite å forsette å kjempe imot når det tydeligvis ikke finnes vilje fra Millennia.

Anne
Innlegg: 69
Registrert: 10.11.2003 21:52
Sted: Oslo

Legg innav Anne » 10.01.2014 2:10

Bare en liten kommentar her. Den norske oversettergruppen var på rundt 15 personer, men det er nå bare 4 igjen. Alle gjør dette på fritiden sin og får ingen betaling for dette. Hvis det ikke ligger i språkfilen er det ikke noe vi kan gjøre med det.
Har man klare ønsker som f eks CTRL + en tast vil det være smart å sende en melding til Millena med forslag om hva man ønsker og hvorfor. Er man heldig hører de på og endrer. På LegacyStart, fanen lengst til venstre, langt nede til høyre kan man be om nye funksjoner, og de kan brukes til å prøve å endre på hva som er. Det må skrives på engelsk.
I de siste par årene er det mye som tidligere er oversatt som blir borte i neste versjonen vi får og mye annet kommer til.
Som sagt da vi begynte hadde vi en som tok seg av alle hurtigtastene, og det var da problemer fordi vi ikke alltid kunne bruke de den engelske versjonen brukte og det ble ofte samme hurtigtast på to ulike steder i samme skjermbilde. Legacy endrer ofte, og det skaper problemer for oss. Som jeg sa i den forrige diskusjonen så bruker jeg ikke hurtigtaster selv, og har ikke noe forhold til dem. Men jeg endrer gjerne disse hvis man kan forklare hvor og til hva. Det må være spesifikt og man må også være klar over at endringer gjort et sted kan påvirke andre hurtigtaster på samme skjermbilde hvis den allerede brukes der.

nisse79
Innlegg: 33
Registrert: 09.12.2004 13:11
Sted: Västra Frölunda, Sverige

Legg innav nisse79 » 10.01.2014 10:28

Problemet her er att man ikke har resurser til å få fram et bra produkt. Millennia utnytter noen få utvalgte som på fritid skall utføre ett arbeid de tydeligvis ikke har mulighet å gjøre. Det gjør att det blir dårlig og skaper mye ekstra arbeid.

Anne vil ha beskjed om hva vi ønsker, så skall hun se om det går. Men som skrev i den gamle debatten, så er det viktig å kjenne til strukturen for hurtigtastene hvor de er lagret etc for å komme med noe som kan fungere. Om Millennia mener att hurtigtaster ikke er viktig i Legacy og setter til resurser så det kan fungere, så får vi akseptere det.


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester