Legacy 8 "slektsrelasjoner"

Alt vedr. Legacy 8.xx
KåBe
Innlegg: 14
Registrert: 15.01.2014 20:44
Sted: Tverlandet, Bodø

Legacy 8 "slektsrelasjoner"

Legg innav KåBe » 20.02.2014 17:24

Hei her inne. Her for en tid siden da jeg drev å testet ut forskjellige funksjoner, var jeg "borti en knapp" som gjorde at jeg hele tiden mens jeg la inn nye prsoner, vissete hvilket slektskap disse hadde til meg. Over hver peron i "familiemodus" sto det tippoldefar, tippoldemors bror" o.s.v.
Dette gjorde det mye letterer å finne frem og tilbake.
Nå ble dette plutselig borte. Kan noen hjelpe meg med oppskriften på hva jeg gjør og hvordan for å få dette tilbake igjen.?
"Mindfulness"

Brukeravatar
Arne Remvik
Forumadministrator
Innlegg: 682
Registrert: 31.10.2003 23:59
Sted: Ålesund

Re: Legacy 8 "slektsrelasjoner"

Legg innav Arne Remvik » 20.02.2014 20:17

KåBe skrev:Over hver peron i "familiemodus" sto det tippoldefar, tippoldemors bror" o.s.v.


Dette skjer ikke automatisk, fordi det tar for lang tid å gjøre nye beregninger for hver person som legges inn. Du må altså gjøre det manuelt med visse mellomrom for å få med nye personer.

Slik gjør du det:
Pass på at du har ønsket person (deg selv) som utgangspunkt for slektskapsberegningen "i fokus".
Klikk på fanen "Verktøy".
Klikk på "Sett slektskap".
I neste bilde velger du antall slektskap som skal vises. Ikke velg for mange, det tar lenger tid.
Klikk på knappen "Sett slektskap" til slutt og vent til maskinen er ferdig.
Mvh
Arne R
---------------
TNG slektsdatabase: http://remvik.com/slekt/tng/

KåBe
Innlegg: 14
Registrert: 15.01.2014 20:44
Sted: Tverlandet, Bodø

Legg innav KåBe » 21.02.2014 0:21

Takk skal du ha, Arne.
Kan jeg bruke dette for å sjekke slektsskap mellom 2 personer utenom?
Det virker som om at det var ganske nære slektsbånd av og til mellom ektefeller på mindre og mer isolerte steder på 16-1700 tallet. Hadde vært spennende å sjekke av og til.
"Mindfulness"

Brukeravatar
Ingmar Seth
Innlegg: 589
Registrert: 01.12.2003 17:04
Sted: Søvik, Sunnmøre
Kontakt:

Legg innav Ingmar Seth » 21.02.2014 3:50

Jepp, det går fint, då går du til Slektskapsberegner og der setter du opp dei personane du vil sjekke slektskapet mellom.

Mvh
Ingmar 8)

Brukeravatar
Ingmar Seth
Innlegg: 589
Registrert: 01.12.2003 17:04
Sted: Søvik, Sunnmøre
Kontakt:

Legg innav Ingmar Seth » 21.02.2014 4:03

Slektskapberegner er visst navnet på funksjonen hvist du setter den opp på fliken "Min Verktøylinje".

Til vanligt så kan du finne dette under Verktøy - Slektskap.

Vil anbefale alle å ta ein titt på den funksjonen som dåkke finner ved bruk av "Min Verktøylinje". Her kan dåkke sette opp dåkka egen verktøylinje med dei funksjoner som er i dagligt bruk. Feks forskjellige rapporter, funksjoner som slektskapberegner, Backup etc etc.

For å velge dine egne funksjoner, velg "Min Verktøylinje" og nede i høgre kant på denne er det ein liten pil "Egendefiner Verktøylinjen" Trykk på denne og du er i gang :D

Mvh
Ingmar 8)

Berit Gullbekk
Innlegg: 139
Registrert: 22.06.2007 11:16
Sted: Asker

Legg innav Berit Gullbekk » 23.02.2014 10:48

Takk Ingmar! Egendef av verktøylinjen har jeg lett etter


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester