Hvordan reg. ekte og uekte barn i et ekteskap.

Alt vedr. Legacy 8.xx
Iaskild
Innlegg: 11
Registrert: 14.02.2011 21:00
Sted: Songdalen

Hvordan reg. ekte og uekte barn i et ekteskap.

Legg innav Iaskild » 06.10.2014 23:14

Jeg registrerte en datter til en kvinne. Senere gifter hun seg med en mann og de får egne barn.
Det jeg gjorde var å registrere denne mannen, og etterpå la jeg inn ekteskapsopplysninger. Det som da skjedde var at Lagacy oppfatter datteren fra et tidligere forhold, som datter av den nye ektemannen. Jeg tenkte da at jeg kunne koble datteren fra den nye ektemannen, men det kunne jeg ikke. Kan kun koble datteren fra begge i ekteskapet?
Når jeg så legger inn de felles barna til ekteparet, så blir ikke de siste barna halvsøsken med datteren som kvinnen hadde fra frø. ???

MartinB
Innlegg: 64
Registrert: 09.03.2010 22:42
Sted: Stavanger

uekte barn

Legg innav MartinB » 18.10.2014 23:08

Eg er ikkje heilt sikker om eg forstår problemet. men eg prøver.
Eg vil tru at den uekte jenta hadde ein far? Hvis ikkje så får du kalla han f.eks. NN
Koble frå den "uekte" jenta. Gi mora ein ny mann/partner (NN eller kva det måtte vera) og koble jenta til dette paret.
Jenta vil nå stå som halvsøsken til dei andre i fiokken.

Martin

bjornkn
Innlegg: 84
Registrert: 13.12.2011 12:35
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg innav bjornkn » 11.11.2014 11:55

Hvis du høyreklikker personen/barnet og velger Vis foreldreliste så kan du "ordne opp" der. Jeg ville lagt til et nytt foreldrepar før jeg fjernet forholdet til foreldreparet. Men du kan også legge inn barnets Slektskap til faren som "stebarn".
Om den førse faren er kjent så bør du vel legge inn han og moren som et par?
De kan du så legge inn som "kobling til eksisterende..."
Hvis ikke så kan du f.eks. velge "Legg til nye foreldre".
Da får du opp "Ukjent og Ukjent".
På høyre side velger du "Legg til mor..." og blar deg så fram til den aktuelle moren etter å ha valgt "kobling til eksisterende".
Da slipper du å ha NN for den ukjente faren.

Iaskild
Innlegg: 11
Registrert: 14.02.2011 21:00
Sted: Songdalen

Legg innav Iaskild » 11.11.2014 13:40

bjornkn skrev:Hvis du høyreklikker personen/barnet og velger Vis foreldreliste så kan du "ordne opp" der. Jeg ville lagt til et nytt foreldrepar før jeg fjernet forholdet til foreldreparet. Men du kan også legge inn barnets Slektskap til faren som "stebarn".
Om den førse faren er kjent så bør du vel legge inn han og moren som et par?
De kan du så legge inn som "kobling til eksisterende..."
Hvis ikke så kan du f.eks. velge "Legg til nye foreldre".
Da får du opp "Ukjent og Ukjent".
På høyre side velger du "Legg til mor..." og blar deg så fram til den aktuelle moren etter å ha valgt "kobling til eksisterende".
Da slipper du å ha NN for den ukjente faren.


Takker for hjelpen. Her var det jo flere greie løsninger.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 11.11.2014 15:18

Bare en liten ting å huske på og det er at "som regel" virker ikke "høreklikk" dersom man kjører i gratisversjonen. Dette er jo noe som gjør bruken av Legacy mye enklere. "Høyreklikk virker i de fleste vinduer og har en hel del meget nyttige funksjoner, men dette er jo noe av det vi betaler noen kroner for. :D
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Ingmar Seth
Innlegg: 589
Registrert: 01.12.2003 17:04
Sted: Søvik, Sunnmøre
Kontakt:

Legg innav Ingmar Seth » 11.11.2014 16:59



Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester