Problemer med Legacy på Mac

Alt vedr. Legacy 8.xx
Karl Ottar Fjeld
Innlegg: 4
Registrert: 25.10.2015 10:35

Problemer med Legacy på Mac

Legg innav Karl Ottar Fjeld » 25.10.2015 10:42

Jeg har lenge kjørt Legacy på min Mac via Parallels. Det har stort sett fungert smertefritt, men for to dager siden gikk Legacy i svart. Jeg har forsøkt å fjerne gammel Legacy og legge inn ny flere, men uten å lykkes. Jeg har brukt prosedyren som er anbefalt til punkt og prikke. Ved seneste forsøk, for noen minutter siden, ble Legacy Charting lagt inn, men ikke Legacy proper. Noen hjelp å få? Dette er et siste forsøk. Dersom det ikke lykkes, går jeg over til et eller annet program utviklet for Mac. Heldigvis har jeg en helt fersk gedcom-fil.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 25.10.2015 11:14

Jeg har absolutt ingen kunnskap om Mac, men det problemet du nevner, ligner mye på tidligere problemer under Legacy 3 og 4 på Windows.
Da hadde det blitt lagt inn (installert) andre program som forårsaket problemene.
Problemet ble ikke løst før probleminstallasjonen ble rensket ut. Kan det være noe av det samme hos deg?


Mvh
Torgeir

Karl Ottar Fjeld
Innlegg: 4
Registrert: 25.10.2015 10:35

Legg innav Karl Ottar Fjeld » 25.10.2015 11:27

Takk for svaret.
Problemet oppsto bokstavelig talt over natten. Jeg hadde arbeidet i Legacy fram til rundt 20.00 og lot Mac-en stå på fordi jeg kjører backup på natten. Jeg hadde da lukket Legacy. Morgenen etter var det ingen respons da jeg forsøkte å gå inn på Legacy, heller ikke da jeg forsøkte å åpne direkte fra datafilen. Ingen program ble installert, hverken på Mac eller virtuell PC, i mellomtiden. Jeg har fulgt prosedyren for å fjerne Legacy, men det er noen elementer som jeg ikke har klart å slette, ford, som det står i meldingen, filen eller mappen er i bruk. Disse har jeg endret navn på. Utover dette skulle den virtuelle PC-en være kjemisk fri for Legacy. Jeg har imidlertid ikke kjørt diskopprydding, men det skal jeg forsøke. Det kan legges til at jeg for kort tid siden installerte Windows 10, og dette har fungert prikkfritt. Jeg mistenker imidlertid at problemer relatert til Windows, og ikke Mac. Men ettersom jeg kjører Parallels, skal jeg ikke sverge på noe.
Takknemlig for flere forslag til løsning.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 25.10.2015 15:54

Glemte å nevne at det kom en oppdatering til v.8.0.0.524 sist fredag.
Den 24. Den har du vel lastet ned? :-)
Eventuelt husk backup av familiefilen!

Mvh
Torgeir

Karl Ottar Fjeld
Innlegg: 4
Registrert: 25.10.2015 10:35

Legg innav Karl Ottar Fjeld » 26.10.2015 10:34

Ja, jeg har lastet ned siste versjon. Men det er kun Charting som fungerer. Takk for hjelpen, Torgeir! Men det har ikke meldt seg flere "hjelpere", så da er det adjø Legacy for meg. Jeg jobber med et rimelig stort bygdebokprosjekt, og har ingen slingringsmonn for slikt som dette. Synd, for Legacy har vært en god følgesvenn i mange år.

Brukeravatar
Ingmar Seth
Innlegg: 589
Registrert: 01.12.2003 17:04
Sted: Søvik, Sunnmøre
Kontakt:

Legg innav Ingmar Seth » 26.10.2015 10:59

Har du forsøkt å kontakte Legacy for å få hjelp :?:

Dei er rimeligt kjappe både på si eiga Facebook gruppe og supporten på dei amerikanske sidene sine.

Mvh
Ingmar 8)

Karl Ottar Fjeld
Innlegg: 4
Registrert: 25.10.2015 10:35

Legg innav Karl Ottar Fjeld » 26.10.2015 17:46

Takk for svar, Ingmar. Jeg får gjøre et siste forsøk på de amerikanske sidene som du foreslår.


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester