Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Alt vedr. Legacy 8.xx
Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Ivar Tyrhaug » 31.01.2017 17:58

Har fått en del feilmeldinger i dag, både feil ved utskrift av slektskap. Den heter runtime error `13`: Type mismatch. Tror det bare gjelder akkurat den rapporten.
Så er det denne 3049 som jeg sliter med. Har lasta ned hele installasjonsfila uten at det hjelper. Imidlertid hadde jeg samme feil på en annen pc men den ordnet seg. Så tok jeg å kopierte datafilene fra den over på laptopen. Men det blir feilmelding
Vedlegg
Legacy feil.JPG
Legacy feil.JPG (40.33 kiB) Vist 16316 ganger

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Ivar Tyrhaug » 31.01.2017 18:23

Ivar Tyrhaug skrev:Har fått en del feilmeldinger i dag, både feil ved utskrift av slektskap. Den heter runtime error `13`: Type mismatch. Tror det bare gjelder akkurat den rapporten.
Så er det denne 3049 som jeg sliter med. Har lasta ned hele installasjonsfila uten at det hjelper. Imidlertid hadde jeg samme feil på en annen pc men den ordnet seg. Så tok jeg å kopierte datafilene fra den over på laptopen. Men det blir feilmelding


Det ordnet seg med "Kontroll/Reparasjon! Kanskje ved at jeg slettet ALLE datafilene for familiefila på laptopen og kopierte inn de (tilsynelatende feilfrie) filene fra annen pc.
Men Runtime error 13 er ikke i orden :(

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Ivar Tyrhaug » 01.02.2017 8:54

Stadig samme feilmelding på laptop allikevel "3049" Gjenkjenner ikke databasen eller det er feil i familiefila. Men samme familiefil på annen maskin er ok.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 01.02.2017 15:33

Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Ivar Tyrhaug » 01.02.2017 21:23

Takk for svar, Torgeir! Jeg prøvde det og det gikk ikke helt bra. Alle personer kom over på gedcom-filen, men da jeg importerte denne fila til en ny fam-fil så er ikke min kone koblet til meg og våre barn måtte jeg ha koblet på nytt. Dessuten var det mange anmerkninger på "hendelser" og notater spesielt på meg. Godt mulig at med endel arbeid ville ha kommet i mål. Jeg får foreløpig godta at familiefila er ok på en annen maskin. :D

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 01.02.2017 21:54

Regner med at du bruker versjon 8.0.0.586

Lurer på en muliget som jeg brukte en gang når jeg for mange årsiden opplevde noe ala det du beskriver.
Jeg lagde en backup av familiefila på en annen harddisk. Deinstallerte Legacy fra maskinen, la inn AdwCleaner
https://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/
og kjørte den. Husker at det fant og fjernet noe, men om det hadde noe med problemet å gjøre, vet jeg ikke. Så kjørte jeg Malwarebytes, som ryddet godt bl.a. i tmp-filer.
Restartet maskinen, sjekket at det ikke var noen gamle Legacy-kataloger igjen noe sted på maskinen.
Så lastet jeg ned en helt ny installfil, lagret den på maskinen og installerte derfra.
Når dette var gjort, startet jeg Legacy og laget en NY TOM familiefil. Nå hadde jeg Legacy åpen med den nye tomme familiefilen.
Så trykket jeg Fil -> Import -> Legacy familiefil og fant fram til den familiefilen jeg hadde backup av og importerte den fila til den nye tomme familiefilen.
Når importen var ferdig, avsluttet jeg Legacy og startet på nytt og åpnet den NYE familiefilen. Da var alt som det skulle være.

Har du prøvd dette?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 01.02.2017 22:02

Glemte å nevne at AdwCleaner er en liten fil du laster ned på maskinen og kjører den. Ingen installasjon.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Ivar Tyrhaug » 01.02.2017 22:45

Takker igjen!
Nå er status den at jeg har fått slettet de temp-filene som jeg hadde problem med å slette i går. Fikk melding om at de var i bruk, så de kunne ikke slettes uten å stoppe det prorgammet som brukte dem. Skjønte etterhvert at det var skylagring på Get-sky og Dropboks som hindret meg. Så jeg avslutta de 2 oppgavene, og fikk fjerna temp-filene i Windows og i Legacy. Kjørte nå "kontroll/reparasjon" 3 ganger uten feilmelding. Bank i bordet så lenge. Vet ikke om dette var grunnen.

Men feilen med utskrift av slektskapsbergning er der. Håper det retter seg ved ny oppdatering. Jeg skal ha i mente de forslagene du nevner. Malwarebytes har jeg brukt en gang med stort utbytte, for noe annet.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 01.02.2017 23:19

Malwarebytes fri-versjon holder helt godt for meg :-)

For å "åpne" filer som "er i bruk" bruker jeg et litet programm som heter FileASSASSIN fra Malwarebytes og finnes her
https://www.malwarebytes.com/fileassassin/

Helt gratis og ikke noe dritt som kommer inn samtidig. Helt nødvendig og uunværlig verktøy for meg.

Når det gjelder Error 13:

Har du prøvd å slette disse USR-filene:
(USR-filer kan slettes for de blir gjenopprettet når Legacy restartes.)
RelChart.usr
Relationship.usr
RelSet.usr
Sist redigert av Torgeir Abrahamsen den 02.02.2017 10:20, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Ivar Tyrhaug » 01.02.2017 23:25

Takker igjen!
Skal prøve dine forslag senere! Men jeg la inn et spørsmål på Facebooksiden til Legacy og fikk dette svaret som jeg ikke helt forstår, det er jo engelsk.
Først mitt innlegg:
Ivar Tyrhaug I just today discover that "Runtime Error 13 Type mismatch" is hitting my Legacy 8 when I want to write out relationsship. On both pc I have. I can take a screenshot if its only 1 page, but this is frustrating.
Liker · Svar · i går kl. 20:05
Cathy Pinner
Cathy Pinner Ivar Tyrhaug, the solution seems to be to delete ...\Documents\Legacy Family Tree\_AppData\usr\ profile.dbm
That's the file that holds your settings so you may just want to rename it and see if that fixes it. If it does, you'll need to rechoose your personal preferences in Options - Customise.
This is an error encountered by people who use comma in a decimal number.

Hva tror du?

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 01.02.2017 23:36

Takker :-)
Den med Profile.dbm og Profile.ldb kjente jeg ikke til. Men du kan godt gi fila filene et nytt navn å se hva som skjer. Det holder med å sette et tall først i navnet (eks 1Profile.dbm)
Før du endrer navn, må du slå av Legacy, hvis ikke så kan du muligens bli "nektet" rett til renaming fordi filene er i bruk.
Skal ta en titt inn i den dbm-fila for å se på strukturen.

Hmm.... Jeg ville i hvertfall ikke slette den fila, for den ser ut til å inneholde en mengde vitale opplysninger som jeg nok ville bruke veldig mange timer på å legge inn opplysningene på nytt.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Ivar Tyrhaug » 02.02.2017 10:02

Hei igjen, har slettet 2 usr-filer som du foreslo, "relationsskip" finner jeg ikke. Men det hjelper ikke.

På Facebook prøvde ho på Legacy-gruppen å forklare litt mer:

"Ivar Tyrhaug I am trying to understand it, I am not so good in english!
Liker · Svar · 10 t
Cathy Pinner
Cathy Pinner Ivar Tyrhaug close Legacy and delete the profile.dbm file in ...\Documents\Legacy Family Tree\_AppData\usr\ folder
That normally fixes this error.
The rest of my words were about the consequences of doing that.
This file has settings not your family data."

Ble ikke så mye klokere!

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Ivar Tyrhaug » 02.02.2017 10:47

Ivar Tyrhaug skrev:Hei igjen, har slettet 2 usr-filer som du foreslo, "relationsskip" finner jeg ikke. Men det hjelper ikke.

På Facebook prøvde ho på Legacy-gruppen å forklare litt mer:

"Ivar Tyrhaug I am trying to understand it, I am not so good in english!
Liker · Svar · 10 t
Cathy Pinner
Cathy Pinner Ivar Tyrhaug close Legacy and delete the profile.dbm file in ...\Documents\Legacy Family Tree\_AppData\usr\ folder
That normally fixes this error.
The rest of my words were about the consequences of doing that.
This file has settings not your family data."

Ble ikke så mye klokere!


Har nå renamet "profile.dbm i usr-folderen til "profile1.dbm". Da kommer programmet opp uten mine settinger. Og runtime error `13`er borte. Da er spørsmålet: hva var problemet med mine settinger?

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 02.02.2017 10:57

Fint at det ordnet seg, men hva som er eller var feil, er vel da ikke godt å si.
Nå er det vel "bare" å sette opp Legacy nå nytt og forsøke seg fram.

Kanskje en ide å sende den Profil.dbm til Millennia for å få de til å forsøke å finne hvorfor og hva som gir feilen?

I alle fall vet vi jo nå hva som kan gøres.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Re: Feil 3049 ved kontroll/reparasjon

Legg innav Ivar Tyrhaug » 02.02.2017 11:39

Nå skal du høre siste nytt, jeg tenkte at jeg i allefall ville lagre noe fra fargeoppsettet, så jeg slettet den nye Profile.dbm, fjernet 1-tallet fra Profile1.dbm og startet opp Legacy igjen for å få lagret fargeoppsettet. Så for moro skyld prøvde jeg slektskaps-beregning igjen, og da fungerer det!! Ingen error 13. Altså har jeg egentlig bare gjort ingenting. Men det hadde altså noe med den fila å gjøre lell.
Ha en god dag!


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester