Stedsregister versj. 7

Spørsmål om kartfunksjonen og nytt stedsregister i Legacy
Norodd Bergene
Innlegg: 20
Registrert: 11.08.2005 15:36
Sted: Valdres
Kontakt:

Stedsregister versj. 7

Legg innav Norodd Bergene » 08.06.2008 12:36

Jeg driver og finner fram på kart, med nye Legacy, men der mye problemer med norske navn, som fylker og kommuner. Det virker som at all søking er beregna på amerikanske stavemåter. Vanlige stedsnavn finner jeg fram med, men jeg lurte på om jeg kan få stilt inn søkinga , slik at jeg alltid kan begynne f. eks. i Nord-Aurdal.

Hilsen Norodd Bergene
Hilsen
Norodd Bergene

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 08.06.2008 13:18

Er vel av den oppfatning at Virtual Earth (VE) har dårligere kartdekning enn for eksempel Google Map (GM).
Det var en av oversetterne som nevnte (tror jeg) noe om at det Millennia prøvde seg med GM fordi VE krever IE7. Mulig jeg tar feil.
Synes nok det er en større oppløsning på VE der man jo i enkelte områder kan gå ned til fotografier av de enkelte hus eller gårder, noe som ofte ikke er like utbredt i GM.
Begge systemer valgfritt hadde jeg gjerne sagt ja takk til.
Kanskje også www.norgeibilder.no :?
Det er vel for at mine ønsker ikke får gjennomslag, jeg kom til å tenke på "til lags oss alle kan ingen gjøre". Dermed blir det vel slik at noen får flere bingoer enn andre. :oops:
Sist redigert av Torgeir Abrahamsen den 08.06.2008 14:06, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Norodd Bergene
Innlegg: 20
Registrert: 11.08.2005 15:36
Sted: Valdres
Kontakt:

Legg innav Norodd Bergene » 08.06.2008 14:02

Takk for svar. Jeg bruker TNG på heimesida mi, og der kan jeg stille inn hvor kartet skal starte ut fra. Forøvrig synes jeg at dette med kart er veldig fint, men det er mye arbeid for å få dette på plass for alle personer. Jeg har dessverrer en base merd mye steder som er skrevet opp igjen på flere måter ( dobbeltgjengere), dette er visst et evigvarende problem.
Problemet med kartsøket i Legacy er at programmet ikke forstår norske fylker, hverken kortformat eller hele navnet.

Hilsen Norodd Bergene
Hilsen

Norodd Bergene

Brukeravatar
Arne Tjelle
Innlegg: 58
Registrert: 10.11.2003 22:41
Sted: Haugesund
Kontakt:

Legg innav Arne Tjelle » 09.06.2008 19:44

Torgeir Abrahamsen skrev:Er vel av den oppfatning at Virtual Earth (VE) har dårligere kartdekning enn for eksempel Google Map (GM).
Det var en av oversetterne som nevnte (tror jeg) noe om at det Millennia prøvde seg med GM fordi VE krever IE7. Mulig jeg tar feil.
Synes nok det er en større oppløsning på VE der man jo i enkelte områder kan gå ned til fotografier av de enkelte hus eller gårder, noe som ofte ikke er like utbredt i GM.
Begge systemer valgfritt hadde jeg gjerne sagt ja takk til.
Kanskje også www.norgeibilder.no :?
Det er vel for at mine ønsker ikke får gjennomslag, jeg kom til å tenke på "til lags oss alle kan ingen gjøre". Dermed blir det vel slik at noen får flere bingoer enn andre. :oops:


Jeg kan bekrefte at det er planer om å legge til Google Earth som alternativ. Når det kommer er en annen sak. Særnorske kartsider kommer neppe på tale.

Når det gjelder historiske steder, er problemet like stort over hele kloden. Virtual Earth har nemlig detaljer ned til gatenivå over hele verden, men svikter totalt når det gjelder "townships" og "counties" i USA. Norske gårdsnavn og gamle sokn er også totalt ukjent.

Arne


Gå tilbake til «Kartplotter/stedsregister»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester