Markering direkte i kartet/kartreferanser

Spørsmål om kartfunksjonen og nytt stedsregister i Legacy
Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Legg innav Ivar Tyrhaug » 14.06.2008 23:51

Dette ble for vanskelig. Altså å merke stedet der for eks. jeg er født, og deretter få kartplotteren på rett sted. Det forstår jeg ikke hvordan jeg skal gjøre.
Jeg greide å få satt navn på Smøla (kan ikke forklare hvordan jeg gjorde det), og å få bort plaseringen av Kyrhaug fra Texas, men klarer ikke å få Kyrhaug plasert på Edøya.
Det burde egentlig ha vært så enkelt som å merke stedet i lista, deretter høyreklikke på rett plass på kartet.

Brukeravatar
André Reitan
Moderator
Innlegg: 363
Registrert: 15.12.2003 18:01
Sted: Kolbotn, Akershus

Legg innav André Reitan » 15.06.2008 12:49

Det fungere sånn hos meg.

Hvertfall fra sentralt stedsregister. Velg stedet i listen, finn det i kartet under, høyreklikk på riktig sted, trykk så OK.
André Reitan

Brukeravatar
Ivar Tyrhaug
Innlegg: 137
Registrert: 30.01.2004 18:44
Sted: Stjørdal

Legg innav Ivar Tyrhaug » 15.06.2008 18:06

Det hjalp veldig at jeg satte hake i ruten for "vis kart" !!!!!! :lol:

Norodd Bergene
Innlegg: 20
Registrert: 11.08.2005 15:36
Sted: Valdres
Kontakt:

Legg innav Norodd Bergene » 18.06.2008 20:52

Torgeir Abrahamsen skrev:
Omregningen går automatisk, man må bare sette at transformeringsresultatet skal ut i 84 EU89-Geografisk.

Dette må du nesten forklare litt mer om, jeg ønsker også å sette nøyaktig på kartet hvor de forskjellige garder ligger.

Nå har jeg prøvd mange forskjellige sider, men Legacy vil ikke godta noen av disse bredde og lengdegradene. Derfor håper jeg at noen kan komme med et utførlig opplegg om hvordan en kan kopiere disse bredde og lengdegradene inn i Legacy, slik at Legacy godtar dem. Jeg forstår ingenting av dette, og til hausten skal jeg fortelle folk i Valdres om den nye Legacy 7.
Hilsen
Norodd Bergene

Norodd Bergene
Innlegg: 20
Registrert: 11.08.2005 15:36
Sted: Valdres
Kontakt:

Legg innav Norodd Bergene » 19.06.2008 11:18

Mange takk Torgeir for svar, nå skjønner jeg systemet.
Hilsen

Norodd Bergene

Berit Gullbekk
Innlegg: 139
Registrert: 22.06.2007 11:16
Sted: Asker

Legg innav Berit Gullbekk » 19.06.2008 11:46

Tusen takk! Til og med jeg skjønte den. Skrevet ut og arkivert. Burde ligge på Tips og triks (hvis den ikke allerede gjør det).

Brukeravatar
André Reitan
Moderator
Innlegg: 363
Registrert: 15.12.2003 18:01
Sted: Kolbotn, Akershus

Legg innav André Reitan » 19.06.2008 12:37

I steden for å kopiere Torgeirs glimrende bruksannvisning til 'Tips og Tricks' ble den flyttet desverre. Men den finnes da her:

http://www.legacynorsk.com/phpBB2/viewt ... =3019#3019
André Reitan

Brukeravatar
Lars Ekdahl
Innlegg: 29
Registrert: 16.08.2005 20:03
Sted: Sundbyberg/Sverige
Kontakt:

kartplotter/ortsregister

Legg innav Lars Ekdahl » 21.07.2008 16:47

Bra tips från Arne att "Zoom/panorer deg frem til riktig sted og høyreklikk i kartet. Her bruker jeg Gule Sider Kart til hjelp med å finne riktig sted. Her kan man søke på gårder og gamle kommunenavn, noe som er umulig med både Google og Virtual Earth. "

Fast jobbigt. Efter flera timmr har jag nu avslutat bokstaven B. i mitt ortsregister

Fast lärorikt förstås.

En undran bara. När jag nu säkerhetskopierar innan jag stänger Legacy 7 sparas också då också alla mina ändringar av nålarna på kartan?

Brukeravatar
Lars Ekdahl
Innlegg: 29
Registrert: 16.08.2005 20:03
Sted: Sundbyberg/Sverige
Kontakt:

Hjälp!!

Legg innav Lars Ekdahl » 10.08.2008 20:20

Efter att ha jobbat nästan en vecka med att få in alla nålarna på rätt ställe när det gäller Kartplotter/stedsregister upptäcker jag att det blivit något fel i min databas. Ca 80 personer fattas

Efter att ha återställt familjefiler med en äldre backup av familjefilen hittade jag mina förlorade personer.

Men en veckas jobb med Kartplotter/stedsregiste finns ju inte i denna backup.

Om jag återställer Legacy med min backup med arbetet jag gjorde med Kartplotter/stedsregister kan jag där hitta en fil som jag kan kopiera in i Legacy när jag går tillbaka till en äldre backup?

Brukeravatar
Arne Tjelle
Innlegg: 58
Registrert: 10.11.2003 22:41
Sted: Haugesund
Kontakt:

Re: Hjälp!!

Legg innav Arne Tjelle » 01.09.2008 19:12

Lars Ekdahl skrev:Om jag återställer Legacy med min backup med arbetet jag gjorde med Kartplotter/stedsregister kan jag där hitta en fil som jag kan kopiera in i Legacy när jag går tillbaka till en äldre backup?

Nei, det finnes ingen fil som inneholder opplysningene i stedslistene, men det går likevel an å hente inn de riktige dataene fra en familiefil til en annen. Slik går du fram:
1. Sørg for at du gjenoppretter begge backupene med to forskjellige filnavn.
2. Åpne fila uten koordinater og åpne stedsregisteret.
3. Trykk på knappen Valg (oppe til høyre), og velg Importer.
4. Her velger du Steder og blar deg frem til den fila du vil importere fra.
5. Du får da opp et skjermbilde for alle de stedene som er ulike.
6. Velg å importere de innkommende dataene for alle.

Dermed skulle jobben være gjort.

Arne


Gå tilbake til «Kartplotter/stedsregister»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest