Klikkbar link til Internettside

Alt vedr. Legacy 8.xx
Anne-Grethe Syvertsen
Innlegg: 81
Registrert: 13.11.2008 9:06
Sted: Sande i Vestfold

Klikkbar link til Internettside

Legg innav Anne-Grethe Syvertsen » 01.12.2013 9:45

Klikkbar link var det eneste jeg savnet med Legacy og nå er den her :)

Når man har lagt til en kilde kan man i kildedetalje gå til "Multimedia", så "Legg til media" og igjen "Legg til media". Velg så "Internett nettsted" og kopiere inn nettadressen i "Url til nettsted". I felt for bildetekst kan en føre inn hva nettsiden innholder. Eks: kirkebok dåp.

Når en senere ønsker å se på kilden i Internett åpner en "kildeboka", velger "hendelsen" og "media". Klikk så på "bilde". Nytt vindu kommer opp, dobbeltklikk så på "bildet" og nettsiden åpner seg ;)

Linker kan også legges til i bildegalleri ;)

Nå ble jeg glad :)
Vennlig hilsen Anne-Grethe Syvertsen

LailaNoC
Innlegg: 33
Registrert: 26.11.2013 21:05

Klikkbare lenker

Legg innav LailaNoC » 04.12.2013 15:39

Dette er forsåvidt greit, men jeg kunne tenke meg dette mye enklere, det blir mange klikk for å legge til lenka til en folketellingsside. Kunne tenkt meg å kunne legge den inn på samme nivå som detalj for kilden.

I tillegg synes jeg at ikonet for den klikkbare linken blir voldsom, dette skal ikke være et bilde, men kun en link til et nettsted. (Om jeg da har gjort det riktig).

Laila

Anne-Grethe Syvertsen
Innlegg: 81
Registrert: 13.11.2008 9:06
Sted: Sande i Vestfold

Legg innav Anne-Grethe Syvertsen » 04.12.2013 16:18

Enig med deg Laila :wink: Det var slik jeg også håpet det skulle komme, men dette er bedre enn ingen ting :D Alle "klikka" venner vi oss til etter hvert. Det kommer til å gå helt automatisk når vi har gjort det mange nok ganger :)
Vennlig hilsen Anne-Grethe Syvertsen

LailaNoC
Innlegg: 33
Registrert: 26.11.2013 21:05

Legg innav LailaNoC » 04.12.2013 19:16

Anne-Grethe Syvertsen skrev:Enig med deg Laila :wink: Det var slik jeg også håpet det skulle komme, men dette er bedre enn ingen ting :D Alle "klikka" venner vi oss til etter hvert. Det kommer til å gå helt automatisk når vi har gjort det mange nok ganger :)


Det er jeg ikke enig i Anne-Grethe, jeg vil heller at Legacy-programmererne skal vite at vi ikke er helt fornøyd, enn at vi skal slå oss til ro med en slik halveis løsning som dette. Den klikkbare linken burde ligge helt ute på detalj nivå. Det bør være en smal sak å få det til. Det er vi brukerne som er med på å påvirke programmererne, ikke omvendt.

I tillegg til at det er forferdelig tungvindt, ser det også klinete ut i skjermbildet. Je håper flere er enig i dette og at vi greier å få programmererne til å endre funksjonen og funksjonaliteten.

Brukeravatar
Bjørn Torger Skjæveland
Innlegg: 12
Registrert: 25.06.2012 11:09
Sted: Grimstad
Kontakt:

Legg innav Bjørn Torger Skjæveland » 04.12.2013 19:46

Husker at Family Tree Builder (gratis-programvaren til MyHeritage) lagde klikkbare linker hver gang man limte inn en adresse som startet med "http" eller "www" hvor som helst i programmet - selv i notater. Fantastisk løsning, og naturligvis også et eget sted rett under hver kildedetalj for å legge inn en klikkbar direktelink. Hvis FTB klarer å lage en så bra løsning, så bør sannelig Legacy kunne klare det også... :wink:

LailaNoC
Innlegg: 33
Registrert: 26.11.2013 21:05

Legg innav LailaNoC » 04.12.2013 19:48

Jeg synes den løsningen de har lagt fram er klønete og klinete.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 04.12.2013 21:11

LailaNoC skrev:Jeg synes den løsningen de har lagt fram er klønete og klinete.


Helt enig. Mildt sagt klønete.
Det jeg lurer på er hva de har hatt i tankene når det har blitt gjort på denne måten. De pleier jo å ha gode grunner for det meste.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

LailaNoC
Innlegg: 33
Registrert: 26.11.2013 21:05

Legg innav LailaNoC » 04.12.2013 21:16

Godt vi er enige, jeg lurer også på hva bakgrunnen for denne måten er. Jeg kommer til å fortsette med å legge lenken som en ikke klikkbar variant i teks/kommentar feltet til de kommer med en enklere og renere løsning.

Håper jeg får anledning til en prat med gutta i SLC i februar.

Liv Ofsdal
Innlegg: 44
Registrert: 15.12.2003 0:27
Sted: Holmestrand
Kontakt:

Legg innav Liv Ofsdal » 04.12.2013 21:24

Etter å ha sett på dette er jeg helt enig og, dette er nok ikke en metode jeg kommer til å gå for. Altfor klønete og for mye klikking!

Vet ikke om jeg en gang kommer til å vise dette på Legacy-gruppa mi - hvis ikke noen spør da (håper jeg husker veien inn) ;)
Mvh
Liv Ofsdal
Legacy-fadder Vestfold

royviggo
Innlegg: 12
Registrert: 30.01.2013 14:09
Sted: Hokksund

Legg innav royviggo » 07.01.2014 22:29

Jeg er helt enig i det som har blitt skrevet - det er for tungvindt å legge inn URL på den måten. Men jeg bruker bare enkelt kildesystem, så man kunne sikkert fått til et URL-felt ved å bruke avansert kildesystem og så fiklet seg fram til en mal som passet.

Jeg har brukt det øverste feltet i Tekst/kommentar til URL, og det kommer jeg til å fortsette med foreløpig. Feltet under bruker jeg til avskrift/kommentar. Mulig det burde vært motsatt, men det har bare blitt sånn :-)

bjornkn
Innlegg: 84
Registrert: 13.12.2011 12:35
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg innav bjornkn » 09.01.2014 11:25

Det er ikke bare tugvint og klønete, men direkte feil. Det er jo ikke snakk om en link til bilder eller andre media.
En URL er mer å regne som en "hylleplassering"? Hva som står i den hylla/boka/kilden er irrelevant for plasserings-henvisningen.

LailaNoC
Innlegg: 33
Registrert: 26.11.2013 21:05

Legg innav LailaNoC » 09.01.2014 18:58

bjornkn skrev:Det er ikke bare tugvint og klønete, men direkte feil. Det er jo ikke snakk om en link til bilder eller andre media.
En URL er mer å regne som en "hylleplassering"? Hva som står i den hylla/boka/kilden er irrelevant for plasserings-henvisningen.


Enig med deg. Denne funksjonen bør endres og det raskt.

Anne
Innlegg: 69
Registrert: 10.11.2003 21:52
Sted: Oslo

Legg innav Anne » 10.01.2014 1:06

På LegacyStart er det på høyre side langt nede link til Foreslå en ny funksjon. Jeg foreslår at dere tenker dere godt om og kanskje sammen finner en løsning dere mener er god og sender inn forslag om det.
Jeg er forøvrig enig i at å legge link til kilder i en mediasak er bare tull.
Jeg har lagt den inn under Tekst/kommentar. Problemet er vel at alle ønsker det på ulike steder.

LailaNoC
Innlegg: 33
Registrert: 26.11.2013 21:05

Legg innav LailaNoC » 10.01.2014 3:23

Jeg kommer til å se Millenia/Legacy teamet i SLC, så jeg har tenkt å se om jeg får til et møte, for å vise dem hva jeg og mange av oss ønsker.

Anne
Innlegg: 69
Registrert: 10.11.2003 21:52
Sted: Oslo

Legg innav Anne » 10.01.2014 7:27

OK, Laila, Ta opp det med delte hendelser og kildeskriver også, når du først er i gang. Jeg skal purre på det noen ganger før du er der.


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester