Ny bruker med Legcy 8.0.358 problemer

Alt vedr. Legacy 8.xx
Kirsti Karlsen
Innlegg: 9
Registrert: 10.12.2013 13:04

Ny bruker med Legcy 8.0.358 problemer

Legg innav Kirsti Karlsen » 10.12.2013 13:27

Jeg importerte min fars slektstre fra Embla, og det gikk greitt bortsett fra at bildene må lnkes til personene på nytt. Siden min far er 83 år gml, hjelper jeg gjerne med det. Han vet ikke en gang om at han har fått nytt slektsprogram :-) Tenkte det skulle være julepresang :lol:

Problemene er
* at programmet ti stadighet fryser, eller avsluttes av seg selv mens jeg jobber i det :-( Resultatet er at jeg må begnne på nytt, og det vil si noen timers arbeid...
* endringer gjort, forsvinner på mystisk vis etter restart av pcen, til tross for stadige sikkerhetskopier.
* Har nå linket bider til personene det gjelder, på nytt tre ganger, men de forsvinner. De er heller ikke å finne ved personene hvis jeg gjenoppretter sikkerheetskopien som jeg laget før jeg avsluttet programmet og pcen.

Her inne er det mange kloke hoder, som kanskje kan hjelpe meg? :lol:

Brukeravatar
Arne Remvik
Forumadministrator
Innlegg: 682
Registrert: 31.10.2003 23:59
Sted: Ålesund

Legg innav Arne Remvik » 10.12.2013 18:45

Det skal jo ikke være slik....

Jeg har dessverre ikke noen løsninger til deg, men jeg har oversatt meldingen din og bedt om hjelp på testlisten. Forhåpentligvis kommer det noen fornuftige forslag....
Mvh
Arne R
---------------
TNG slektsdatabase: http://remvik.com/slekt/tng/

Kirsti Karlsen
Innlegg: 9
Registrert: 10.12.2013 13:04

Da får jeg vente i håp og spenning :-)

Legg innav Kirsti Karlsen » 10.12.2013 21:46

I mellomtiden har jeg forsøkt diverse verktøy, som å søke etter feil, komprimere og endre navn på slektstreet. Men det hjelper ikke.
Det underlige er at de nye bildene jeg legger inn også forsvinner :(

Alle bilder legges inn i "media".
Da noe av det største problemet med Embla var at bildene lå på mange plasser. I tillegg dupliserte de seg.

Synes Legacy er veldig bra så langt, og er sikker på at min far blir godt fornøyd med gaven :-)

Operativsystemet jeg bruker er Windows 8. Min far bruker Windows 7 Home Premium og Windows 8.1.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 10.12.2013 22:04

Det skal være viktig at Legacy er innstallert direkte på C: og ikke under for eksempel Programfiler. Da kan slike ting som du beskriver oppstå. (visstnok)
Se hva som blir skrevet om dette:

Installing Legacy
The easiest things to remember when installing Legacy on Windows 8, Windows 7 and Windows Vista are:

1. Don't install from Legacy 6.0 or earlier CDs as they are not fully compatible. Click here if you already installed version 6 or earlier.

2. Install Legacy from the Web. This version is fully compatible with Windows 8, Windows 7 and Windows Vista and has the latest enhancements and patches.

3. When installing Legacy, don't make any changes to the setup. Just keep clicking Next.

4. Install Legacy only to the default C:\Legacy folder on your hard drive; if you don't some features will not run correctly or will have errors.

5. For Windows 8 and Windows 7, the User Account Control (UAC) must be set to "Never Notify"; otherwise you may have trouble unlocking the Deluxe features with your customer number and experience other problems in the program.

(1) Please open the Control Panel, and click on the User Accounts icon.
(2) Next click on Change User Account Control settings.
(3) Move the slider bar to the bottom, Never Notify; then click OK to reboot your computer.

6. For Windows Vista, make sure the User Account Control (UAC) feature is enabled; otherwise you may get run-time error 339 and experience other problems in the program.

(1) Open the Control Panel and click on the User Accounts icon.
(2) Click on the link for Turn User Account Control (UAC) on or off. (You need to give Windows permission to continue).
(3) Check mark the box, then click OK, and reboot your computer. Legacy should run properly now.

7. If you have no problems installing and Legacy is running OK, you can stop here; otherwise contact Support by sending a message to Support@LegacyFamilyTree.com.

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

Brukeravatar
Arne Remvik
Forumadministrator
Innlegg: 682
Registrert: 31.10.2003 23:59
Sted: Ålesund

Legg innav Arne Remvik » 10.12.2013 23:09

Det har kommet svar fra Ken McGinnis, en av utviklerne av programmet. Ulempen er at det er på engelsk, men forhåpentligvis forstår du det likevel. Gi beskjed hvis det skal oversettes.

There must be something messed up with how she installed. Have her find and run the RemoveLegacy.exe tool in the install folder. Have her download the latest version saving the download file then rename the Legacy8Setup.exe file to be LegacyNew.exe and have her run the renamed file to do a new install and have her select all of the defaults during the install.

I'm thinking that where ever her files are located like maybe the Windows Temp folder or some place like that are being cleaned up and she then has to start over because windows has removed her files. Nothing else makes sense. Legacy saves each record as it is added. For the whole file to revert back to some earlier version something she is doing is wrong.

Maybe someone else on this list has some ideas as to what could be wrong.



Thanks,

Ken McGinnis
Mvh

Arne R

---------------

TNG slektsdatabase: http://remvik.com/slekt/tng/

Kirsti Karlsen
Innlegg: 9
Registrert: 10.12.2013 13:04

Takk, skal forsøke det som utvikler skriver :)

Legg innav Kirsti Karlsen » 11.12.2013 16:29

På begge pcer er default settings brukt, mht innstallasjonen. På den med Win 7 fryser og stopper/avslutter programmet ca 4 g i timen. Noen ganger forsvant siste endringer, andre ganger ikke.
Win 8 er ikke forsøkt noe særlig, siden brukerkontroll innstillingene ble endret.

Eneste jeg kommer på er at jeg har kjørt CC Cleaner på pcen med Win 8, noe som nok har tømt Windows Temp folder på denne.
Dette kan kanskje være årsaken, som utvikler antyder.

Win 7 pcen er nylig formatert, så den er "ren" :) Utenom virusprogram, er det kun installert Embla og Legacy. Disse kjøres ikke samtidig, og deler ingen filer.

Kommer tilbake med en kommentar eller flere når løsningen hans er forsøkt :)

Inntil videre: Tusen takk for hjelo :-)

Dette er bare sååå mye bedre enn Embla :)

Berit Gullbekk
Innlegg: 139
Registrert: 22.06.2007 11:16
Sted: Asker

Legg innav Berit Gullbekk » 12.12.2013 11:06

Jeg endret ingenting når jeg installerte Torgeir, men hos meg installerte den seg på C:\Program Files\Legacy\Data\slektsbase082013.fdb. Den fant ikke mediafiler, men der fant jeg en knapp jeg kunne trykke på og så installerte den filene i riktig mappe selv.

Berit Gullbekk
Innlegg: 139
Registrert: 22.06.2007 11:16
Sted: Asker

Legg innav Berit Gullbekk » 12.12.2013 11:56

Og etter den nye oppdateringen 361 begynte jammen min å fryse også. Merkelig..... Kanskje jeg skulle installer på nytt i C?

Kirsti Karlsen
Innlegg: 9
Registrert: 10.12.2013 13:04

Jeg har innstallert på nytt etter anvisning fra utvikler..

Legg innav Kirsti Karlsen » 12.12.2013 12:29

Men problemet med frysing, avslutning og tap av data fortsettter :shock: :(

Det eneste programmet som er åpent er Legacy.

Er ikke lett å vite hva jeg skal gjøre.

Hele meningen med å kjøpe Legacy var å teste det og bruke det selv og så kjøpe en fullversjon til i julegave til min far med hele slektstreet hans ferdig innlagt. MEN jeg er avhengig av at det virker ordentlig, og helst bedre enn Embla, som han har brukt i mange år.
Vedlegg
Legacy Genealogy Software for Windows har sluttet å virke...2.jpg
Legacy Genealogy Software for Windows har sluttet å virke...
Legacy Genealogy Software for Windows har sluttet å virke...2.jpg (80.69 kiB) Vist 14921 ganger

Berit Gullbekk
Innlegg: 139
Registrert: 22.06.2007 11:16
Sted: Asker

Legg innav Berit Gullbekk » 12.12.2013 14:20

Jeg kjørte komprimer og filreparasjon. Da fikk jeg opp ei feiliste som jeg skrev ut. Fikset det som var feil og siden har det fungert.

Nå kjører jeg "Mulige problemer" som du finner under "Verktøy" bare for å sjekke. Jeg er veldig fornøyd. Denne versjonen er kjappere enn den gamle og har funksjoner som jeg savna. Prøv det og meld om probleme fort setter. Det er mange glupe folk på lista her :-)

Kirsti Karlsen
Innlegg: 9
Registrert: 10.12.2013 13:04

Jeg har også kjørt filreparasjon og komprimer, men nei..

Legg innav Kirsti Karlsen » 12.12.2013 15:04

Ser nå at de har lagt ut versjon 8.0.0.361, så nå forsøker jeg å innstallere den :-)

Kirsti Karlsen
Innlegg: 9
Registrert: 10.12.2013 13:04

HURRA :-) :-)

Legg innav Kirsti Karlsen » 12.12.2013 16:57

Hurra!! :D

Oppdatering til Versjon 8.0.0.361 ser ut til å ha fikset problemet.
Har nå kunnet jobbe noen timer helt uten stopp og kræsj :lol:

Berit Gullbekk
Innlegg: 139
Registrert: 22.06.2007 11:16
Sted: Asker

Legg innav Berit Gullbekk » 12.12.2013 17:30

Bra! Husk komprimering og reparasjon :-)


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester