Skifte en haug med kilde/detaljer på en gang?

Alt vedr. Legacy 8.xx
bjornkn
Innlegg: 84
Registrert: 13.12.2011 12:35
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Skifte en haug med kilde/detaljer på en gang?

Legg innav bjornkn » 09.10.2014 13:58

Jeg har 163 personer kildehenvisninger til Masfjordboka, som er online. Problemet er at de har flyttet den fra kommunens sider til et eget domene.
Nå er det http://www.masfjordsoga.no/ .
Hele mappestrukturen er beholdt, så å endre hovedkilden er kurant.
Problemet er hvordan jeg kan endre alle detaljlinkene, for det er der selve URL'en til sidene ligger. Fryktelig irriterende å gå inn og fikse på dette, for det er gjerne ganske mange henvisninger på hver av disse 163 personene.

Noen tips her?

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 10.10.2014 19:41

Vet ikke hvorvidt det er mulig å bruke "Søk og erstatt"? Det er jo mulig her bl.a. å endre nøyaktig oppgitt tekst med en annen, dvs at mann inne i en tekststeng skal kunne skifte noe ut. Om du skulle prøve dette, ta backup (gjerne flere) så du har muligheter til å få tilbake originalen.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

bjornkn
Innlegg: 84
Registrert: 13.12.2011 12:35
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg innav bjornkn » 11.10.2014 0:19

Jeg er redd 'Søk og erstatt' bare kan sjekke enkelte felt - og blant dem er ikke feilt i kilde-detaljer.
Så langt kan jeg plukke ut alle i Ltools f.eks. med SQL-setningen:

Kode: Velg alt

select * from tblSX where SrcDetail like '*http://www.masfjorden.*'

Men å bruke tilsvarende med

Kode: Velg alt

update tblSX SET tblSX.SrcDetail = REPLACE(SrcDetail,'www.masfjorden..'osv'', ..

går ikke, fordi Ltools ikke godkjenner REPLACE (selv om jeg mener Access skulle gjøre det). REPLACE skal bytte ut en delstreng - akkurat hva jeg trenger for å skifte ut alle URL-endringene.

Jeg tester ut på gamle versjoner (V8), så ingen data vil bli ødelagt..
Får kanskje prøve meg litt fram med LibreOffice?

Er det andre databaseprogram som kan bruke Access-filer der ute som kan anbefales?

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 11.10.2014 7:20

Hei igjen, jeg er kanskje litt dum, men her i søk og erstatt, er det ca 130 forskjellige felter som kan søkes i.

Eksempelvis har jeg i Kilder, feltet Arkivkode. I en webadresse, som del av adressen, har jeg henvisningen (Finn hva) Papper som nå skal være (Erstatningstekst) Papperhavn.

Dette går meget fint og på mine 37 personer som har behovet for denne endringen. Men det er vel kanskje ikke dette du er på jakt etter?

Bilde

bjornkn
Innlegg: 84
Registrert: 13.12.2011 12:35
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg innav bjornkn » 11.10.2014 13:45

Jeg syntes ikke noen av søkefeltene var helt dekkende, så jeg prøvde egentlig ikke ut alle.
Har nå funnet ut at det faktisk virket med 'Henvisning: Detaljer' :)
Den skiftet faktisk ut strengen flere steder/felt i samme detalj-post. :)

Litt skremmende å prøve slikt (jeg testet på testfila..), men man får underveis spørsmål om man vil bytte ut før man gjennomfører det..

Takk for at du ikke ga deg :-) ;-)

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 11.10.2014 15:06

Hyggelig at det var noe som virket. Merkelig dette her med Legacy. Har brukt dette programmet siden tidlig versjon 2, tror det var før julen 1997 og det var kun i engelsk/amerikansk språkdrakt. Men stadig vekk oppdager jeg overraskende nye (for meg) muligheter til å få dette programmet til å utføre ting.

Ha en god helg. :-)
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

bjornkn
Innlegg: 84
Registrert: 13.12.2011 12:35
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg innav bjornkn » 12.10.2014 0:25

Ingen tvil om at det er ganske kraftig, men det er også ganske dårlig organisert og har ganske antikvert brukergrensesnitt.
Men den aller største mangelen er at den mangler Undo
Det synes jeg er ganske utrolig at de ikke har med, og som en liten 'ondsinnet ironi' på dette så har de brukt standard-snarveien til Undo, Ctrl+Z, til å gå til innstillinger-dialogen (som forøvrig er utrolig rotete og uoversiktlig).
En ganske grunnleggende funksjon for moderne programmer er forøvrig å la brukeren velge sine egne tastatursnarveier.

Jeg må innrømme at jeg bruker Legacy mest av mangel på noe bedre, og ikke fordi jeg synes det er så voldsomt bra..[/b]

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 12.10.2014 8:27

bjornkn skrev:Men den aller største mangelen er at den mangler Undo


Der er jeg enig med deg. Jeg leser engelsk, men å skrive og forklare på det språket er vanskelig. Kan du ikke sende et notat om dette til utviklerne?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

bjornkn
Innlegg: 84
Registrert: 13.12.2011 12:35
Sted: Kristiansand
Kontakt:

Legg innav bjornkn » 12.10.2014 12:11

Jeg har klaget på dette tidligere, men fikk ikke mye støtte på det fra Millenium-folket. Hadde en viss dialog med Sherry og noen andre som jeg ikke husker navnet på. På mailing-lista var det selvfølgelig mange som var enig, selv om den lista plages litt av fanboys - som faktisk syntes det var helt flott å ikke ha Undo ;-)

Jeg klaget også på at de ikke greide å kjøre en mailing-liste som fulgte reglene - og dette ble de veldig sure for. Fikk masse støtte fra andre brukere, spesielt på privat mail. Det de gjorde (automatisk?) var å gi lista nytt navn i hver eneste utsendte mail. Dette fikk mail-programmer som bruker dette listenavnet, som f.eks. Opera Mail, til å gå helt i frø. Hver eneste "nye" liste måtte fjernes manuelt :-(
Dette greide de aldri å fikse - og det synes jeg egentlig er lite tillitvekkende...


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester