Doble ekteskap

Alt vedr. Legacy 8.xx
magrand
Innlegg: 14
Registrert: 19.01.2012 22:19
Sted: Rygge

Doble ekteskap

Legg innav magrand » 22.01.2015 18:10

Hei,
Jeg har problem med å få "ordnet opp i" et ekteskap som er blitt dobbelt, dvs at én person (som er lagt inn bare én gang) har to ekteskap med samme person.
Problemet oppsto slik:
Jeg hadde en man og en hustru med ett barn, registrert med flere generasjoner både oppover og nedover.
Deretter oppdager jeg at en annen person i mitt slektstre er helsøster med dette barnet. For å legge til foreldre til den nye personen, velger jeg far fra eksisterende og mor fra eksisterende, men de blir da koblet sammen på nytt.
Disse to barna er nå registrert som halvsøsken, men med samme foreldre.
Jeg kan ikke flette noen sammen her, i og med at de bare er registrert én gang hver, og heller ikke koble fra, da vil jo et av barna miste sin mor eller far?
Vennlig hilsen
Marit Bull Enger
Marit Bull Enger

tsrebel
Innlegg: 2
Registrert: 23.01.2015 5:53
Sted: Oslo

Legg innav tsrebel » 24.01.2015 12:57

Jeg har også dette problemet

magrand
Innlegg: 14
Registrert: 19.01.2012 22:19
Sted: Rygge

Legg innav magrand » 24.01.2015 13:54

Tror jeg har funnet ut av det.
Tok først backup og gjorde så følgende:
1. Koble fra det ene barnet på den ene hustruen.
2. Når du står på ektemannen, så trykk på ikonet for hustruer. Du får nå opp denne ene hustruen to ganger, hvorav den ene har to eller flere barn, og den andre ikke har noen barn. Slett den hustruen som ikke har barn.
Nå er det bare ett ekteskap på mannen.
3. Klikk for å legge til et barn, og vel kobling til eksisterende.

Og vipps - så er alt i orden :D
Marit Bull Enger

tsrebel
Innlegg: 2
Registrert: 23.01.2015 5:53
Sted: Oslo

Legg innav tsrebel » 25.01.2015 23:06

Takk for løsning!
Dessverre ender jeg ofte opp med at den ene personen har mange ledd bakover, mens den andre identiske har leddene framover. Dermed blir ikke det å slette den ene så enkelt.

Brukeravatar
Ingmar Seth
Innlegg: 589
Registrert: 01.12.2003 17:04
Sted: Søvik, Sunnmøre
Kontakt:

Legg innav Ingmar Seth » 26.01.2015 2:15

Legacy har ein ypperlig funksjon for dette, nemlig Fletting der du slår sammen like personer.

Husk alltid backup før du gjer sånne operasjoner.

Mvh
Ingmar 8)

magrand
Innlegg: 14
Registrert: 19.01.2012 22:19
Sted: Rygge

Legg innav magrand » 26.01.2015 9:31

Det gjør ikke noe om du har mange ledd bakover. Det er ingen ting som blir slettet egentlig, det eneste du sletter er det ene ekteskapet der det ikke er koblet til noen barn. Så kobler du barna til igjen etterpå, med alle slektsleddene. Men husk altså som Ingmar sier: Ta backup først!

Ingmar: Det går ikke an med fletting i dette tilfellet dessverre, da personene bare eksisterer èn gang hver. Problemer er altså at ekteskapet er registrert to ganger, med barn i begge ekteskap.
Marit Bull Enger


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester