Jeg får ikke vist bilder i anetavlen

Alt vedr. Legacy 8.xx
Kjell Even Sunde
Innlegg: 4
Registrert: 26.12.2015 21:58
Sted: 6037 Eidsnes

Jeg får ikke vist bilder i anetavlen

Legg innav Kjell Even Sunde » 27.12.2015 21:18

Jeg installerte Legacy 26. desember, og sliter naturligvis med å tilpasse meg et nytt program. Foreløpig går tiden til å manøvrere meg frem og tilbake rundt mulighetene i programmet.
Problemet jeg i denne omgang ønsker hjelp til, er at jeg ikke får visning av bilder i "Anetavlen".
Går jeg inn på "Personinformasjon" og peker på et foto-ikon under "Hendelser" vises bildene som jeg er på jakt etter til "Anetavlen".
Hentes bildene til "Anetavlen" fra annen plass på maskinen, enn bildene liggende under "Hendelser"?

Jeg har prøvd "Mediegjenoppbygger" uten resultat.

Det er en Gedcom-fil jeg har importert til Legacy jeg opplever problemet i. (Overført med Gedcom 5.5 i format ANSEL.)

Jeg har prøvd å lest meg frem gjennom hjelp-funksjon, men finner ikke noe svar - ennå.
Har dere noen tips om hva jeg gjør feil? Evt. hvor jeg kan lese meg frempå?
Vennlig hilsen
Kjell Even Sunde

Jan Olav Skaug
Innlegg: 42
Registrert: 20.05.2007 19:42
Sted: Gausdal, Oppland
Kontakt:

Legg innav Jan Olav Skaug » 28.12.2015 9:34

For å få bilde med i Anetavlen, så må du legge bildet inn på Person, ikke Hendelser (slik gjør i hvert fall jeg det). Se vedlegg.
Vedlegg
Bilde.jpg
Bilde.jpg (215.25 kiB) Vist 7533 ganger

Kjell Even Sunde
Innlegg: 4
Registrert: 26.12.2015 21:58
Sted: 6037 Eidsnes

Legg innav Kjell Even Sunde » 28.12.2015 11:53

Hei, og takk for tipset :)

Tar jeg det manuelt, ved å knytte hvert bilde til rett person, går det greit, slik som du sier. Jeg så for meg at bildene skulle komme automatisk sammen med personinformasjonen.

Jeg har aldri benyttet meg av Gedcom tidligere, slik sett kan det være noe krøll der, som jeg ikke skjønner noe av :?
I et forsøk på å få bildene automatisk knyttet mot hver person (personinformasjonen er ok overført for alle 700 personene) har jeg flyttet mediefilene fra mappen i det andre programmet til en undermappe i D:\Legacy 8.0.0.533\Media (egendefinert), og har en mistanke om at det er en eller annen linking fra den mappen mot Legacy-programmet som jeg ikke har fått til.

Det er spennende å finne ut av slike problemstillinger, men det er også kjekt å få tips, som dine :)
Vennlig hilsen

Kjell Even Sunde

Brukeravatar
Arne Remvik
Forumadministrator
Innlegg: 682
Registrert: 31.10.2003 23:59
Sted: Ålesund

Legg innav Arne Remvik » 28.12.2015 15:24

Du må angi hvor Legacy skal finne bildene.
Gå til Valg=>Skreddersy og velg punkt 6. Mapper. I punkt 6.2 angir du stien og mappenavnet der du har bildefilene.
Husk å lagre nederst i bildet.
Mvh
Arne R
---------------
TNG slektsdatabase: http://remvik.com/slekt/tng/

Kjell Even Sunde
Innlegg: 4
Registrert: 26.12.2015 21:58
Sted: 6037 Eidsnes

Legg innav Kjell Even Sunde » 28.12.2015 21:15

Jeg har utført som du nevner, men jeg greier allikevel ikke å få bildene opp automatisk.

I "Hjelp" finner jeg følgende tekst (utdrag)-
"Oftest vil ikke multimediefilene følge med når du mottar en GEDCOM-fil fra en annen person. For å gjenoppbygge koblinger til bilde-, lyd-, video- og dokumentfiler, kan du be Legacy om å lete etter dem."

Jeg har fulgt ditt tips, hvor jeg deretter prøver menyvalget "Mediegjenoppbygger". Dette for å se om alle mine bilder automatisk finner sin plass, som de hadde der gedcom-filen kom fra.
Mediegjenoppbygger viser:
"Alle koblinger til mediefiler er gyldige."

Da lurer jeg på - siden Legacy har funne filene, men ikke legger dei ut - betyr ordet gjenoppbygge, ref. hjelpe-filen, at knytningene mellom bilde og person må gjøres manuelt?
Vennlig hilsen

Kjell Even Sunde

Brukeravatar
Arne Remvik
Forumadministrator
Innlegg: 682
Registrert: 31.10.2003 23:59
Sted: Ålesund

Legg innav Arne Remvik » 28.12.2015 23:06

Kjell Even Sunde skrev:I "Hjelp" finner jeg følgende tekst (utdrag)-
"Oftest vil ikke multimediefilene følge med når du mottar en GEDCOM-fil fra en annen person. For å gjenoppbygge koblinger til bilde-, lyd-, video- og dokumentfiler, kan du be Legacy om å lete etter dem."


Normalt ligger ikke selve bildefilene i en GEDCOM-fil, bare en kobling til bildene.
Du kan prøve å gå inn på bildeikonet på én person og sjekke om det ligger riktig der. Hvis det vises et bilde med spørsmålstegn i stedet for det riktige bildet, klikker du på dette ikonet og sier "Jeg vet hvor filen er". Deretter blar du deg frem til mappen der filen befinner seg. Når alt er i orden på denne personen, kan du sjekke om det også er i orden på andre personer.
Det virker som om det ikke er samsvar mellom det som ligger i GEDCOM-filen og der filene virkelig ligger. Eventuelt kan filstien rettes med Søk og Erstatt i GEDCOM-filen. Denne kan åpnes i en editor (det er en tekstfil). Da må du eventuelt importere GEDCOM-filen på nytt.
Mediegjenoppbyggeren har jeg aldri brukt.
Mvh

Arne R

---------------

TNG slektsdatabase: http://remvik.com/slekt/tng/


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester