Løse trær

Alt vedr. Legacy 8.xx
ingag
Innlegg: 59
Registrert: 15.01.2014 14:16

Løse trær

Legg innav ingag » 11.04.2016 16:55

I familiefilen min er det minst et par løse trær som må hektes til hovedtreet. Legacy-håndboken min streiker visst akkurat nå, så jeg må spørre her om hvordan jeg gjør dette.

Brukeravatar
Ingmar Seth
Innlegg: 589
Registrert: 01.12.2003 17:04
Sted: Søvik, Sunnmøre
Kontakt:

Legg innav Ingmar Seth » 11.04.2016 17:12

Trærne er lause fordi ingen av personane er koblet opp mot hovettreet ditt. Når du har kobla ein av dei personane så er det ikkje laust lenger :D

Mvh
Ingmar 8)

ingag
Innlegg: 59
Registrert: 15.01.2014 14:16

Legg innav ingag » 11.04.2016 18:24

Ja, men hvordan kobler jeg til personen?

Brukeravatar
Ingmar Seth
Innlegg: 589
Registrert: 01.12.2003 17:04
Sted: Søvik, Sunnmøre
Kontakt:

Legg innav Ingmar Seth » 11.04.2016 19:29

På vanlig måte....

Sidan du har lagt desse personane inn i databasa har dei sikkert ein forbindelse til nokon som er i "hovedtreet" ditt, så då må du knytte dei samen med dei dei er i slekt med, søsken, foreldre, etterkommere ....

Mvh
Ingmar 8)

ingag
Innlegg: 59
Registrert: 15.01.2014 14:16

Legg innav ingag » 20.05.2016 9:56

For å koble til det løse treet, skal jeg føye til foreldre osv. til den siste personen i hovedtreet, altså legge inn på nytt? Men blir det ikke da flere duplikater? Ellers forstår jeg ikke hvordan jeg kobler det løse treet til siste person i den linjen på hovedtreet.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 20.05.2016 10:51

Når du har den løse personen "i fokus", høyreklikker du på denne. Da kommer det opp en undermeny som bl.annet viser Legg til.

Høyreklikker du på feltet for foreldre, får du undermeny med bl.annet valget Kobling til foreldre.....


Høyreklikker du på feltet for barn, hvis det ikke er noen der; får du bl.annet valget Kobling til eksisterende sønn... og Kobling til eksisterende datter ....
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

ingag
Innlegg: 59
Registrert: 15.01.2014 14:16

Legg innav ingag » 20.05.2016 19:06

Prøver å følge fremgangsmåten din, men får det ikke til - er redd for å klusse for mye. Det løse treet består av bare tre generasjoner. Kan jeg slette dem og legge dem inn på nytt i det riktige treet?
Grunnen til at det er blitt et løst tre er at da jeg var ny og ukjent på Legacy, la jeg inn disse personene rett i anetavlen. Det var jo helt feil.

Brukeravatar
Torgeir Abrahamsen
Innlegg: 1073
Registrert: 21.07.2006 10:04
Sted: Halden
Kontakt:

Legg innav Torgeir Abrahamsen » 20.05.2016 19:17

Ja, bare slett og prøv deg fram.

MEN OBS!!!! SØRG FOR AT DU HAR EN SIKKERKETSKOPI som du eventuelt kan legge inn hvis nødvendig.

Sikkerhetskopien lager du selvfølgelig FØR du begynner med eksperimenteringen. Og lagre da sikkerhetskopien på et sikkert sted på harddisken din.

Eksperimentering er ikke farlig så lenge du ikke eksperimenterer med sikkerhetskopien. Det er på den måten man kan lære seg mye. :D
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.282 Norsk +Win 10
Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com

MartinB
Innlegg: 64
Registrert: 09.03.2010 22:42
Sted: Stavanger

Løse trær

Legg innav MartinB » 21.05.2016 9:30

Det er ikkje alltid nokon god ide å sletta postar. Det kan henda du slettar ting du har brukt lang tid på å finna ut.

1. Finn det punktet i hovedtreet der du veit at ein av personane i det lause treet høyrer til.
f.eks. at Per Pedersen i hovedtreet er far til Kari Persdatter i det lause treet.
2. Stå på Per Pedersen høyreklikk > velg legg til datter > kobling til eksisterende person > velg Kari Persdatter frå navnelista.
3. Sjekk at resultatet er blitt som forventa.
Det kan og henda at ein av personane i det lause treet allerede finnes i hovedtreet? Då kan du bruka funksjonen Flett>manuell fletting for å knytta dei saman.

Ellers er eg enig med Torgeir om at eksperimentering er nyttig. Lag ein ekstra kopi av fila di som du kan «herja» med for å testa ut ting.
Mvh
Martin Berakvam

ingag
Innlegg: 59
Registrert: 15.01.2014 14:16

Legg innav ingag » 21.05.2016 9:44

Det hadde gått bra å slette de tre generasjonene i det løse treet, hvis det ikke hadde vært for at etter at jeg var ferdig med en person, havnet jeg tilbake til meg selv. Måtte lete på nytt for hver gang, og med min hønsehjerne ble det selvfølgelig bare tull. Fikk også koblet sammen barn og foreldre som ikke hørte sammen, dermed ble to slektsgrener koblet sammen feilaktig.
Nå legger jeg slekta på hylla en stund til humøret har steget atskillige hakk.
Takk for all hjelp.

Den lista som jeg fikk fram for å koble sammen var ikke helt grei. Det var Valg på øverste linje, og det var Valg fra lista helt nederst. Jeg glemte dessverre å trykke på Hjelpefunksjonen.


Gå tilbake til «Legacy 8.xx»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester